SAK: Hallitus onnistui turvaamaan liikennehankkeet

SAK on tyytyväinen hallituksen liikennehankkeisiin myöntämään yli 200 miljoonan euron lisämäärärahaan.
27.03.2013 14:11
Matti Huutola

– Liikenneinvestoinnit parantavat Suomen kilpailukykyä. Toimivat liikenneyhteydet ovat yritysten toiseksi tärkein sijoittumisperuste, SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola toteaa.

SAK on myönteisesti yllättynyt pääkaupunkiseudun asuntotuotannon vauhdittamiseksi päätetystä toimenpidepaketista. Paketti sisältää käynnistysavustuksen, korkotukilainojen omavastuukoron alentamisen ja uuden 20-vuotisen korkotukimallin sekä Kruunuasuntojen mukaantulon kohtuuhintaisten asuntojen rakennuttajaksi.

Pääkaupunkiseudulla on rakennettu asuntoja vain puolet tarpeeseen nähden. Matti Huutola patistaa Helsingin seudun kuntia aktivoimaan kaava- ja tonttipolitiikkaansa.

– Mikäli kunnat tuottavat riittävästi tontteja asuntotuotantoon, voi romahtanut asuntotuotanto nousta säälliselle tasolle. Myös isojen yleishyödyllisten rakennusalan toimijoiden on lunastettava lupauksensa suuremmasta vuokra-asuntotuotannosta uuden 20-vuotisen korkotukimallin myötä.

Nuorten ammatillisen koulutuksen lisärahoitus tulee tarpeeseen

Hallituksen kehyspäätökset nuorten työllisyyden edistämiseksi tulevat SAK:n mielestä tarpeeseen. Oppisopimus- ja ammatilliseen koulutukseen ohjataan lisärahoitusta ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijapaikkoihin suunnattuja leikkauksia lievennetään. Lisämäärärahoja on tulossa myös nuorten tuettuun oppisopimuskoulutukseen sekä oppilaitos- ja oppisopimuskoulutusta yhdistävälle 2+1-mallille.

– Samalla SAK on kuitenkin huolissaan aikuisten koulutusmahdollisuuksien heikentämisestä. Erityisesti aikuisten oppisopimuskoulutukseen tehtiin jo hallituskauden alkupuolella isoja leikkauksia. Siitä seuraa tänä vuonna uusien oppisopimusopiskelijoiden määrän romahtaminen, Matti Huutola varoittaa.

Hallituksen kehysriihessä päätettiin yhteisöveron alentamisesta 20 prosenttiin. Huutolan mukaan yrityksillä on nyt vakava näytön paikka.

– Alennuksen aikaansaama kasvu ja työllisyyskehitys ovat uskon varassa. Toivon, että yrittäjät kantavat vastuunsa ja käyttävät jättipottinsa uusien työpaikkojen luomiseen.

Valtiovarainministeriö julkisti tänään tarkemmat luvut hallituksen viime viikolla esittelemistä valtiontalouden kehyksistä vuosille 2014–2017.

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781