s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK esittää työllisyyspakettia…

SAK esittää työllisyyspakettia kehysriiheen

Kuva: Ville Juurikkala.

Tulevaan talouskehitykseen liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuutta. Myös Suomen talouden nousuennusteisiin on syytä suhtautua varoen. Talous- ja yhteiskuntapolitiikan painopisteenä onkin oltava taloudellisen ja sosiaalisen vakauden tukeminen.

Pysyvä työllisyyden paraneminen on edelleen kiinni talouskasvusta. Epävarmassa taloudellisessa tilanteessa työllisyyden hoitoon on kiinnitettävä erityistä huomiota. SAK esittää työllisyyttä tukevaa toimenpidepakettia, jossa mm. lisätään aktiivisen työvoimapolitiikan määrärahoja ja voimavaroja, palkataan henkilöstöä keskeisiin peruspalveluihin ja työllistymistä tukeviin töihin, tuetaan asuntorakentamista sekä tehostetaan ja aikaistetaan julkisia investointeja ja korjaushankkeita.

Edelleen lähes 400 000 aikuista on vailla ammatillista tutkintoa. SAK tukee parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän esitystä aikuisväestön osaamisen nosto-ohjelman käynnistämiseksi. Myös nuorten kiinnittymistä työhön on tuettava erityistoimin. Kaikille nuorille on taattava mahdollisuus vähintään toisen asteen ammatilliseen tutkintoon.

Verotuksen painopistettä on siirrettävä pääomatulojen, kiinteistövarallisuuden ja ympäristöverojen suuntaan. Verokevennyksiä ei pidä rahoittaa kansalaisille tärkeitä julkisia palveluja tai sosiaaliturvaa supistamalla. Työllistymisen tukemiseksi on veronkevennyksiä suunnattava pieni- ja keskituloisille palkansaajille. Yhtenä mallina pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseen SAK on esittänyt kaikille työssäkäyville myönnettävää matkakuluvähennystä. SAK tarkentaa tulokierrokseen liittyvät verotavoitteensa alkukesän aikana.

Tavoite keskimääräisen eläkkeelle siirtymisiän nostamisesta on laajasti hyväksytty yhteiskunnassamme. Samaan aikaan ns. ostoeläkkeitä kuitenkin markkinoidaan mahdollisuudella saada veroetuuksia, jos siirtyy ennenaikaiselle eläkkeelle. Ristiriita ostoeläkkeiden verokohtelun ja eläkkeelle siirtymisiän nostamispyrkimysten välillä on poistettava.

Väestön ikääntyminen edellyttää lisäpanostuksia hyvinvointipalveluihin. Kansallisen terveysprojektin toteuttamiseksi on palveluja kehitettävä ja lisättävä valtion rahoitusta terveys- ja sosiaalihuollossa.

Perhevapaajärjestelmää on kehitettävä. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamista pohtineen tupotyöryhmän työtä on jatkettava yhteistyössä hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen kesken. Työryhmässä sovittu mahdollisuus vanhempainvapaan osa-aikaiseen käyttöön on toteutettava.

SAK:n hallitus käsitteli SAK:n budjettikehystavoitteita maanantaisessa kokouksessaan.

SAK:n esitykset valtion talousarvioon vuodelle 2003 ja vuosien 2003-2006 määrärahakehyksiin (pdf)

SAK:n esitykset työllisyyden parantamiseksi (pdf)

Sosiaalipoliittinen sihteeri Sinikka Näätsaari
Puh. (09) 7721 442 tai 040 731 2384