s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK ei ole auringonlaskun liik…

SAK ei ole auringonlaskun liike

Lauri Ihalainen.

Puheenjohtaja Lauri Ihalainen SAK:n Nuorten vuosi -tiedotustilaisuudessa:

Päinvastaisista puheista huolimatta SAK ei ole auringonlaskun liike. Esimerkiksi SAK:n työmarkkinailmasto-tutkimus osoittaa, että nuoret arvostavat edelleenkin ay-liikettä ja SAK:ta. Nuoret uskovat ay-liikkeen tekemän työn tärkeyteen, luottavat sen voimaan ja ovat valmiita järjestäytymään.

Nuoret, jotka eivät vielä ole ammattiliiton jäseniä, toteavat, ettei omaan järjestäytymättömyyteen ole mitään erityistä syytä. Ei ole vain tullut liityttyä jäseneksi tai ettei ole tietoa oikeasta liitosta. Periaatteellinen ay-vastustus on häviävän pientä nuorten keskuudessa.

Tästä syystä SAK:n on Nuorten vuoden puitteissa ravisteltava myös itseään, ja entistä paremmin huolehdittava siitä, että nuoret työntekijät huomioidaan myös työpaikoilla ja heille kerrotaan ay-liikkeen merkityksestä ja tehtävästä. SAK:n vuonna 2000 käynnistyneen jäsenaktiivisuuskampanjan myötä tähän työhön on jo kiinnitetty erityistä huomiota.

Sukupolvenvaihdos asettaa myös ay-liikkeen työlle omat haasteensa. Miten nuorista jäsenistä saadaan aktiivijäseniä, luottamushenkilöiden ansiokkaan työn jatkajia työpaikoilla ja ammattiosastoissa?

Nuorilla työntekijöillä on lukuisia erityisongelmia. Pätkätyöt ovat etenkin nuorten naisten arkipäivää. Työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen, asunto-ongelmat, opiskeluasiat ovat asioita, joita varttuneempi työväestö ei ehkä niinkään kohtaa. Nuorten vuosi nostaa esiin myös sisällöllisiä tavoitteita, erityispiirteitä, jotka leimaavat etenkin nuorten arkipäivää.