SAK ehdottaa suomalaisen työn kehittämisohjelmaa – “Tavoitteena on auttaa työpaikkoja toimimaan fiksusti tässä ajassa”

Suomalaista työtä ja työpaikkoja pitää kehittää yhteisvoimin, sanoo SAK:n kehittämispäällikkö Juha Antila Kissan häntä -juttusarjassamme. Hän peräänkuuluttaa kehittämisohjelmaa, joka auttaa työpaikkoja teknologisessa murroksessa.
20.11.2018 09:00
SAK
Valtaosa työntekijöistä on tyytyväisiä teknologian kehitykseen työssään. Kuva Gorilla.

Miksi SAK ehdottaa suomalaisen työn kehittämisohjelmaa?

Juha Antila

Digitalisaatio muuttaa kokonaisia aloja, yksittäisistä työnkuvista puhumattakaan. Työpaikkoja pitää auttaa hyödyntämään teknologian mahdollisuuksia niin, että tuottavuus paranee, kaikki tuntevat osaavansa riittävästi ja työkin muuttuu entistä kiinnostavammaksi, aloittaa kehittämispäällikkö Juha Antila.

Globaalissa taloudessa suomalaisten ei kannata lähteä kilpailemaan halvalla työllä, ja erityisiä omia kilpailuetuja Suomella ei ole.

– Jos tahdotaan, että suomalaisilla työntekijöillä on jatkossa hyvät palkat, käytännössä ainoa keino varmistaa se on parantaa työn tuottavuutta, Antila sanoo.

Iso osa suomalaisista on tyytyväisiä teknologian kehitykseen työssään ja innokkaasti mukana muutoksessa. Kun työntekijät kokevat omistajuutta työstään ja tuntevat olevansa sen herroja, tuottavuuskin kasvaa.

– SAK:n työolobarometrin mukaan noin kolmasosa työssäkäyvistä kokee kuitenkin olevansa koneiden ja laitteiden armoilla. Heidätkin pitää saada mukaan.

Miten SAK edistää asiaa?

Suomalaisen työn kehittämisohjelma pitää käynnistää ensi vaalikaudella, Juha Antila sanoo. Sen on tarkoitus tukea niitä työyhteisöjä, jotka haluavat parantaa sekä omaa tuottavuuttaan että työntekijöidensä hyvinvointia.

– Tarkoitus on auttaa työpaikkoja toimimaan tässä ajassa fiksusti.

SAK ei kuitenkaan halua lyödä pöytään omaa yksityiskohtaista kehittämissuunnitelmaa, johon muut sitten reagoivat.

– On tärkeää, että kaikki keskeiset tahot ovat mukana keskustelemassa sen sisällöistä.

SAK puhuu nyt suomalaisen työn kehittämisohjelman tarpeesta eri pöydissä, julkisuudessa ja vaalikeskusteluissa.

Miten muut ovat reagoineet ajatukseen?

Kaikille sopii periaatteessa hyvin ajatus, että suomalaisia työpaikkoja tuetaan ja kehitetään, jotta tuottavuus ja työhyvinvointi paranevat.

– Periaate on jaettu, ja yleisellä tasolla tähän on tosi helppoa löytää yhteinen sävel. Kehittämisohjelmalle nähdään tarve, Juha Antila kertoo.

Miten asia etenee?

Tällä hetkellä SAK:n työ on ennen kaikkea sisällön, yhteistyön ja kumppanuuksien rakentamista sekä vaalivaikuttamista.

– Tapetilla on mammuttimaisia asioita, kuten digitalisaatio, koulutus, osaaminen ja työelämään liittyvä sosiaaliturva, Antila kertoo.

Uskotko, että suomalaisen työn kehittämisohjelma toteutuu?

Nykyinen hallitus on keskittynyt lähinnä rajoitteiden poistamiseen eikä kokonaisvaltaisempaan uuteen ajatteluun, Juha Antila sanoo.

– Uskon, että ohjelma tehdään, jos vaaleissa tapahtuu jonkinlainen muutos.

Veera Luoma-aho