s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK budjettineuvotteluista: Pi…

SAK budjettineuvotteluista: Pitkäaikaistyöttömyyttä ei näillä eväillä torjuta

Olli Koski

SAK:n mukaan vuoden 2010 ensimmäinen lisätalousarvio ei riitä vastaamaan pitkäaikaistyöttömyyden kasvuun. Nuorten työttömyyttä hallitus on valmis torjumaan 77 miljoonalla lisäeurolla, josta varsinaiseen työvoimapolitiikkaan lisäystä on luvassa vain 33 miljoonaa.

– Summa on kerta kaikkiaan mitätön siihen nähden, että työttömyysasteen odotetaan nousevan yli 10 prosenttiin. Hallitus jättää paljon sen varaan, että kasvu todella käynnistyisi, sanoo SAK:n pääekonomisti Olli Koski.

Työvoimapolitiikan varsinaista rahoitusta olisi lisättävä vielä vähintään 70 miljoonalla eurolla, jotta myös vaikeasti työllistyvien työttömyyden katkaisuun voitaisiin ryhtyä. Lisäksi työttömien aktivointiraha tulisi säätää toimeentulotuessa etuoikeutetuksi tuloksi.

– Hallitus ei voi tuudittautua siihen, että ongelmat ratkeavat työntämällä työttömiä eläkkeelle ja työvoiman ulkopuolelle, Koski sanoo.

Työttömät ammattia vailla olevat nuoret pitäisi saada koulutukseen. Hallituksen päätökset eivät tähän ongelmaan tuoneet juurikaan helpotusta. Erityisesti oppisopimuskoulutuksen lisääminen nuorille on ongelmallista talouden epävarmoina aikoina. Sen sijaa olisi lisättävä ammatillisen koulutuksen opiskelijapaikkoja määräaikaisesti vähintään 5000:lla.

Olli Kosken mukaan kehyspäätöksessä näkyvät talouskriisin lisäksi myös hallituskauden alun reippaat veronkevennykset ja menolupaukset.

– Etukäteen tehdyt menolupaukset tulevat lunastettavaksi samaan aikaan kun valtiolta ovat rahat loppu. Tilanteen joutuvat korjaamaan kaksi seuraavaa hallitusta.

Välillinen verotus kiristyy jo tänä vuonna arvonlisäverokantojen noustessa. Lisäkiristys on luvassa vuodenvaihteessa, kun energiaveroja korotetaan yhteensä 750 miljoonalla. SAK on huolissaan siitä, että verotuksen nousu uhkaa orastavaa kasvua ja koskee suhteellisesti enemmän pienituloisia.

SATA-komitean tekemiä ehdotuksia arvioitaessa on kärkeen asetettava asumistuen ja työttömyysturvan parantaminen.