s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK auttaa kesäduunareita

SAK auttaa kesäduunareita

Kesäduuni-info 0800 179 279

SAK:n toukokuussa avattuun Kesäduunari-neuvontapuhelimeen on alkukesän aikana tullut useita satoja työsuhdeasioita koskevia kyselyitä. Ilmaisessa neuvontapalvelussa vastataan kesätyöntekijöiden kysymyksiin arkipäivisin elokuun puoleenväliin asti. Neuvoja voi kysyä myös internetin kautta osoitteessa www.sak.fi/kesaduunari. Internetin kautta SAK:hon on tullut satakunta yhteydenottoa.

&#;8211 Annamme neuvoja niille, jotka tarvitsevat tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä tai SAK:laisella alalla työskentelemistä, ja palveluun voi soittaa myös nimettömänä. Neuvoja ovat kysyneet parikymppisten kesätyöntekijöiden lisäksi niin kesätyöntekijöiden vanhemmat kuin pientyönantajatkin, kertoo SAK:n järjestösihteeri Anita Spring.

Spring Anita

Yleisimpiä ovat olleet palkkoihin, työaikoihin ja erilaisiin lisiin liittyvät kysymykset. Myös työsopimuksen solmiminen on askarruttanut.

– Etenkään pienemmissä työpaikoissa kirjallinen työsopimus ei ole itsestäänselvyys. Neuvontapuhelimessa kehotetaan aina laatimaan sopimus kirjallisesti, Spring toteaa.

Anita Springin mukaan Kesäduunari-info on tullut tarpeeseen. Tietoon tulee liian usein tapauksia, joissa nuoret eivät saa asianmukaista palkkaa tai heille ei makseta lomakorvauksia tai erilaisia lisiä.

– Toki tärkeää on myös työntekijän velvollisuuksista kertominen. Monille nuorille on esimerkiksi epäselvää, että määräaikainen työsopimus sitoo osapuolia puolin ja toisin. Määräaikaisesta työsuhteesta ei voi lähteä esimerkiksi paremman palkan perässä toiseen työpaikkaan, Spring muistuttaa.

– Olemme myös opastaneet oikean ammattiliiton löytämisessä ja muistuttaneet, että kesätyön ajaksikin voi liittyä liiton jäseneksi. Työttömyysturvaahan voi kartuttaa jo kesätöiden aikana, jos 28 kuukauden sisällä kerää 43 kalenteriviikkoa töitä. Erityisesti valmistumassa olevien olisi hyvä muistaa tämä, Spring toteaa.

Palvelupuhelimen saama palaute on ollut pelkästään positiivista. Soittajat ovat lähes poikkeuksetta kiitelleet avusta ja painottaneet palvelun tarpeellisuutta.

– On hyvä muistaa, että suurin osa kesätöistä sujuu ongelmitta ja kesätyön tekeminen ja sitä kautta työelämään tutustuminen on hieno asia, Anita Spring painottaa.

Lisätietoja:

Hyviä ja huonoja kesätyökokemuksia voi jakaa osoitteessa www.liityammattiliittoon.fi