Sähköasentajat kahden päivän lakkoon ensi tiistaina

Sähköistysalan ja talotekniikka-alan sähköasentajat aloittavat kaksi vuorokautta kestävän lakon tiistaina 23. huhtikuuta. Lakko on vastalause Consti Talotekniikka Oy:n toimille ja henkilöstöpolitiikalle.
18.04.2013 13:17
SAK
Rakennustyömaa Helsingissä

Consti Talotekniikka purki yksipuolisesti Sähköliiton kanssa solmimansa hotelli Scandic Continentalin urakkatyötä koskevan työmaasopimuksen. Sähköliiton mukaan myös Sähköteknisten työnantajien STTA on hyväksynyt sopimuksen purkamisen.

Työmaasopimusta noudatetaan osana työehtosopimusta, eikä se Sähköliiton mukaan ole toisen osapuolen yksipuolisesti purettavissa tai irtisanottavissa. Liitto on tehnyt useita aloitteita asian ratkaisemiseksi neuvotteluteitse, mutta asiaan ei ole saatu ratkaisua. Sähköliitto pitää Consti Talotekniikan menettelyä häikäilemättömänä hyökkäyksenä sähköasentajien perustyöehtoja ja urakalla työskentelemisen oikeutta kohtaan.

Sähköliiton hallitus päätti työtaistelun järjestämisestä tänään hallituksen kokouksessa. Koko toimialaa koskeva lakko alkaa tiistaina klo 6. Lakon ulkopuolelle jäävät mm. välttämättömät palo-, pelastus- ja vartiointipalvelut sekä hengen ja terveyden kannalta välttämättömät terveydenhoito-, sairaala- ja sosiaalipalvelut sekä kotipalvelutoiminta.

Lisätietoja Sähköliiton työtaistelusta