Ruotsissa naistyöntekijöiden työolosuhteet ovat heikentyneet

Ruotsin työelämä on kehittynyt työntekijöiden näkökulmasta huonoon suuntaan 1990- ja 2000-luvuilla. Selvimmin näin on käynyt naistyöntekijöille.
26.08.2013 12:59

Asia ilmenee ammatillisen keskusjärjestön LO:n hiljattain julkaisemasta selvityksestä, joka perustuu Ruotsin tilastokeskuksen kokoamiin tietoihin.

Työntekijöiden ja toimihenkilöiden työolosuhteiden muutokset eivät eroa toisistaan mainittavasti, mutta kuilu ylempien toimihenkilöiden asemaan on kasvanut.

Kasvava osa työntekijöistä tekee pitkälle ositettua työtä, jossa samoja suorituksia on toistettava muutaman minuutin välein. LO:n liittojen jäsenkunnassa 55–60 prosenttia työntekijöistä sijoittuu tähän ryhmään. Mahdollisuudet vaikuttaa oman työn järjestelyihin ovat pienentyneet. Yli 70 prosenttia yksityisen ja julkisen palvelusektorin naistyöntekijöistä on asemassa, jossa lyhyen tauon pitäminen on vaikeata.

Työuupumusta potee viikoittain 70 prosenttia naisista

Näiden muutosten seurauksena viikoittain itsensä työn uuvuttamiksi kokeneiden osuus on korkea, noin 70 prosenttia. Siihen on vaikuttanut myös väkivallan ja sen uhan tavallisuus. Julkisen sektorin työntekijöistä 35–40 prosenttia on joutunut työssään väkivallan tai sen uhan kohteeksi kyselyhetkeä edeltäneen 12 kuukauden aikana.

Vain kolmannes naistyöntekijöistä tekee arkipäiviin ja päiväsaikaan keskittyvää työtä. ”Niin kutsuttu 24 tunnin yhteiskunta lepää naisten työn varassa”, LO toteaa tiedotteessaan.

Järjestön sopimussihteeri Torbjörn Johansson kiteyttää selvityksen tulokset:

– Lähes kaikki käyrät ovat kehittyneet väärään suuntaan, vaikka nykyaikaisilla työmarkkinoilla työolosuhteiden pitäisi parantua.

Juhani Artto