Ruotsissa naisten keskipalkka 81,5 prosenttia miesten tasosta

28.01.2002 09:21
Wanja Lundby-Wedin. Kuva: Pekka Salonen.

Ruotsissa palkansaajan keskipalkka oli viime vuonna 20 300 kruunua (2 210 euroa) kuukaudessa. Naisten palkka oli 81,5 prosenttia miesten tasosta. Miesten ja naisten palkkojen suhteellinen ero oli yhtä suuri kuin vuonna 1994. Kuilu leveni tuhannella kruunulla kuukaudessa. Tiedot ilmenevät ammatillisen keskusjärjestön LO:n keskiviikkona julkistamasta selvityksestä (www.lo.se/rapporter/pdf/loner2001.pdf).

Miesten ja naisten suhteellinen palkkaero kasvoi kunta-alalla, mutta pieneni muilla aloilla. Julkisella sektorilla leveni myös toimihenkilöiden ja työläisten välinen palkkakuilu.

LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin luonnehtii hälyttäväksi sitä, että miesten ja naisten palkkaero ei ole kaventunut kahdeksassa vuodessa. Hän sanoo, että hälytyskellojen pitää soida nyt sekä ay-liikkeessä että työnantajien leirissä.

Ratkaisevaa on nostaa julkisen sektorin matalimpia palkkoja. Niitä maksetaan kouluissa sekä lasten, vanhusten ja vammaisten hoitajille. Lundby-Wedin toteaa, että palkankorotusten rahoittaminen vaatii joko kunnallisverojen kiristämistä tai kuntien valtionavun lisäämistä.

Reaalipalkat nousivat 1994-2001 keskimäärin lähes kolme prosenttia vuodessa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut