Ruotsissa kunta-alan lakko oikeudenmukaisten palkkojen puolesta

23.04.2003 12:01
SAK
Kommunalin mielenosoitus Tukholmassa maaliskuussa 2003. Kuva: Nikolaj Alsterdal.

Ruotsissa alkoi keskiyöllä kunta-alan työntekijöiden työtaistelu oikeudenmukaisten palkkojen puolesta. Ensi vaiheessa lakossa on 9 000 henkeä muun muassa lastentarhoissa, terveydenhuollossa ja pysäköinnin valvonnassa. Viikon kuluttua ammattiliitto Kommunal (www.kommunal.se) nostaa lakkolaisten määrän 19 000:een, ellei sopimusta synny sitä ennen. Työtaistelu laajenee silloin muun muassa jätehuoltoon.

Kommunal painostaa myös ylityökielloilla, lukuisten työtehtävien määrittelemisellä lakonalaisiksi sekä uusien työntekijöiden palkkauskiellolla. Lakkorajoja määriteltäessä on otettu huomioon vanhusten, vammaisten ja muiden erityisryhmien tarpeet.

Lakko johtuu palkankorotuksia koskevasta erimielisyydestä. Kommunal on asettanut tavoitteekseen nostaa ammattitaitoisten jäsentensä palkat neljässä vuodessa verrannollisen konepajatyön ammattilaisten palkkojen tasolle. Palkkojen keskimääräinen 5,5 prosentin korotus kuroisi umpeen neljänneksen erosta. Viimeisessä sovitteluesityksessä työntekijöille tarjottiin keskimäärin 3,9 prosentin korotusta. Työnantajapuoli piti sitä liian kalliina ja hylkäsi esityksen. Kommunal vaatii parhaita korotuksia matalimpiin palkkoihin.

Kommunalin puheenjohtaja Ylva Thörn pitää liiton korotusvaatimuksia perusteltuina, koska niiden toteutuminen vähentäisi vaativia töitä tekevien jälkeenjääneisyyttä ja parantaisi kuntien edellytyksiä kilpailla pätevästä työvoimasta.

Thörn muistuttaa, että Kommunal edustaa puolta kuntien henkilökunnasta, mutta kuntien palkkasummasta Kommunalin jäsenten osuus on vain kolmasosa. Hän korostaa, että liiton vaatimusten toteuttaminen ei horjuttaisi kuntien taloutta. Prosentin korotus Kommunalin jäsenten palkkoihin maksaa kunnille 1,2 miljardia kruunua (noin 130 miljoonaa euroa), mikä on ainoastaan 0,2 prosenttia kuntien kokonaismenoista.

Ruotsissa useimmat tarkkailijat arvioivat, että keskiyöllä alkaneesta työtaistelusta tulee pitkä. Kommunal on Ruotsin laajin ammattiliitto. Sillä on 595 000 jäsentä. Heistä 80 prosenttia on naisia.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut