Ruotsissa julkinen sektori kouluttaa työntekijöitään selvästi enemmän kuin yksityinen

19.02.2002 10:30

Ruotsin työelämässä henkilöstön koulutus on viime vuosina lisääntynyt vahvasti, ammatillisen keskusjärjestön LO:n tuore selvitys Personalutbildning 2001 (www.lo.se/nyheter/02feb/putbildning.htm) osoittaa. Ongelmiin kuuluu se, että koulutus keskittyy ryhmille, joilla on jo entuudestaan eniten koulutusta.

Akateemisten työntekijöiden ammatillisen keskusjärjestön SACO:n kentällä koulutukseen osallistuminen vie 6,9 prosenttia kokonaistyöajasta. Työläisvaltaisessa keskusjärjestössä LO:ssa vastaava luku on 2,4 ja toimihenkilöihin painottuvassa TCO:ssa 4,9.

Työnantajista valtio ja väliportaan hallinto kouluttavat työntekijöitään enemmän kuin kunnat, jotka puolestaan ovat yksityissektorin edellä. Isot organisaatiot sijoittavat henkilöstönsä koulutukseen keskimäärin selvästi enemmän kuin pienet. Alle kymmenen hengen yrityksissä koulutusajan osuus jää noin kolmasosaan suurimpien organisaatioiden tasosta.

SACO:on järjestäytyneet valtion ja väliportaan hallinnon työntekijät ovat yli 9 prosenttia kokonaistyöajastaan koulutuksessa, LO:hon kuuluvat yksityissektorin palkansaajat ainoastaan 2 prosenttia. Kuljetus-, metsä- ja puutyöläisillä koulutusajan osuus on vain noin 0,5 prosenttia.

Selvityksen mukaan palkansaajien kaikki ryhmät haluavat koulutukselle nykyistä suuremman painon ay-järjestöjen tavoitteenasettelussa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut