Ruotsissa joka kolmas nainen ei palaa vanhempainlomalta kokopäivätyöhön

20.09.2005 12:40
SAK
Kuva: Ville Juurikkala

Ruotsissa 75 prosenttia naisista on kokopäiväisessä työssä ennen vanhempainlomaa. Sen päätyttyä runsas kolmannes heistä ei palaa kokopäiväiseen työtehtävään. Vanhempainloman jälkeen ainoastaan 47 prosenttia naisista tekee taas kokopäiväisesti ansiotyötä.

Luvut käyvät ilmi ammatillisen keskusjärjestön LO:n tuoreesta selvityksestä. Sen kohteena olivat vuosien 2000 ja 2001 ensisynnyttäjät ja heidän miehensä.

Naisten ja miesten välinen käyttäytymisero osoittautui suureksi. Ennen vanhempainlomaa 94 prosenttia miehistä oli mukana kokopäiväisesti työelämässä, vanhempainloman jälkeen 93 prosenttia.

Työntekijöiden ryhmässä ennen vanhempainlomaa 54 prosenttia naisista teki kokopäiväistä ansiotyötä. Vanhempainloman jälkeen täydelle työpäivälle palanneiden osuus putosi 39 prosenttiin. Vielä enemmän supistui toimihenkilönaisten kokopäiväinen osallistuminen työelämään. Se laski 88 prosentista 50 prosenttiin.

Vanhempainlomiin liittyvä epätasapaino naisten ja miesten kesken on tärkeä ongelma, koska se heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla, LO muistutti julkaistessaan tutkimuksen.

LO: Stora klass- och könsskillnader i arbetstid efter föräldraledighet

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi