Ruotsissa ammattiliitot esittävät tiukennuksia EU:n ulkopuolisen työvoiman käytölle

21.07.2011 13:21
SAK
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Ruotsissa kuuden ammattiliiton puheenjohtajat ehdottavat useita tiukennuksia EU:n ulkopuolelta tulevien työntekijöiden käytölle. He vaativat työmarkkinajärjestöille mahdollisuuksia vaikuttaa työlupapäätöksiin ja yrityksille täyttä vastuuta alihankintaverkostojensa työntekijöiden työehdoista.

Työlupa-anomukseen liitettyjen työehtojen tulee olla sitovia niin, ettei yritys voi palkata EU:n ulkopuolista työvoimaa anomustaan heikommin ehdoin. Ruotsissa toimivilla ulkomaisilla yrityksillä on oltava Ruotsissa kiinteä toimipiste ja niiden on nimettävä henkilö, jonka kanssa ay-järjestöt voivat neuvotella työntekijöiden työehdoista. Lisäksi yritysten on toimitettava asianmukaiselle ammattiliitolle kopio työntekijöidensä työehdoista.

Ay-johtajat peräävät sunnuntaina Svenska Dagbladetissa julkaistussa kirjoituksessaan myös sitä, että viranomaiset tiivistävät keskinäistä yhteistyötään EU:n ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyvän verovilpin ja riiston ehkäisemiseksi.

Kirjoituksessa mainitaan useita tuoreita esimerkkejä tapauksista, joissa EU:n ulkopuolelta tulleille/lähetetyille työntekijöille on maksettu kahden, kolmen euron tuntipalkkoja ja teetetty raskaasti lakia rikkovia työviikkoja. Niin ikään monen työntekijän asumisolosuhteet ovat paljastuneet epäinhimillisiksi.

Kirjoituksen ovat allekirjoittaneet rakennusliiton, kuntien työntekijöiden Kommunalin, hotelli- ja ravintola-alan ammattiliiton, liikealan liiton, monialaliiton Sekon sekä kirjatyöntekijöitä ja puutyöläisiä edustavan GS:n puheenjohtajat.