Ruotsin Unionen: Työehtosopimukset mahdollistavat paikalliset sopimukset työajasta ja palkasta

08.05.2009 11:26
SAK
Unionenin puheenjohtaja Cecilia Fahlberg. Kuva: Unionen

Ruotsissa puolen miljoonan toimihenkilön ammattiliitto Unionen tulkitsee kolmea työehtosopimustaan niin, että ne mahdollistavat paikalliset sopimukset työajan lyhentämisestä ja vastaavasta palkkojen alentamisesta. Kyseessä ovat liiton sopimukset teknologiateollisuuden, teräs- ja metalliteollisuuden sekä kemianteollisuuden työnantajaliittojen kanssa.

Työnantajaliitot olivat haastaneet Unionenin työtuomioistuimeen. Järjestöjen tavoitteena oli saada työtuomioistuimelta tulkinta, jonka mukaan niiden valtakunnalliset työehtosopimukset Unionenin kanssa eivät estä työehtoja heikentäviä paikallisia kriisisopimuksia. Työnantajaliitot vetivät kiistan pois työtuomioistuimesta Unionenin tehtyä siitä uuden tulkinnan.

Unionenin puheenjohtaja Cecilia Fahlberg korostaa, että liiton tuore päätelmä on luonteeltaan puhtaasti oikeusopillinen ja perustuu liiton omien oikeusoppineiden lausuntoon. Se ei muuta Unionenin johdon kielteistä suhtautumista paikallisiin palkanalennussopimuksiin.

- Moneen jäseneen ja luottamushenkilöön kohdistuu tällä hetkellä kova paine alistua palkka- ja työehtojen heikentämiseen irtisanomisvaroituksen torjumiseksi. Yrityksiä ei kuitenkaan voida koskaan pelastaa kestävällä tavalla huonontamalla työehtoja, Fahlberg toteaa liittonsa verkkosivustossa.

- Emme tule solmimaan mitään valtakunnallista kriisisopimusta, koska sellainen voisi muodostua suosituksenomaiseksi.

Usean teollisuusalan työntekijöiden ammattiliitto IF Metall solmi aiemmin tänä vuonna valtakunnallisen lomautus- ja koulutussopimuksen. Se mahdollistaa paikalliset sopimukset työajan lyhentämisestä ja vastaavasta, joskin hieman vähäisemmästä palkkojen alentamisesta. Tällaisia paikallisia sopimuksia on solmittu runsaasti. IF Metallin lomautus- ja koulutussopimus on synnyttänyt runsaasti väittelyä liiton omassa jäsenkunnassa ja Ruotsin koko ay-liikkeessä.