Ruotsin työnantajat vaativat rajoituksia lakko-oikeuteen

23.02.2009 09:35
Svenskt Näringslivin varatoimitusjohtaja Jan-Peter Duker

Ruotsissa keskeiset työmarkkinajärjestöt neuvottelevat vuodelta 1938 peräisin olevan niin sanotun pääsopimuksen uudistamisesta. Sillä säännellään työmarkkinoiden pelisääntöjä.

Ammatillinen keskusjärjestö LO ja virkamiesten neuvottelukartelli PTK jättivät keskiviikkona pitkien neuvottelujen tuloksena syntyneen esityksensä, mutta työnantajien järjestö Svenskt Näringsliv (SN) ampui sen alas saman tien. SN:n varatoimitusjohtajan Jan-Peter Dukerin mukaan ay-puolen esitys ei kelpaa edes pohjaksi tällä viikolla jatkuviin neuvotteluihin.

Duker korostaa, että työnantajilla on kaksi selkeätä tavoitetta: lakko-oikeuden rajoittaminen ja irtisanomisjärjestystä koskevien määräysten poistaminen lainsäädännöstä.

LO ja PTK eivät esitä rajoituksia lakko-oikeuteen, mutta ne ovat valmiita tiukentamaan myötätuntotoimia koskevia määräyksiä. Järjestöt ehdottavat, että myötätuntolakko tai -boikotti olisi järjestettävä työtaistelussa olevan liiton pyynnöstä ja että myötätuntotoimesta olisi varoitettava viikkoa ennen sen aloittamista. Rajoitukset eivät kuitenkaan koskisi kamppailuja, joiden tavoitteena on työehtosopimus.

LO:n hallitus hyväksyi LO:n ja PTK:n yhteisen esityksen yksimielisesti, mutta moni ay-aktiivi on arvostellut myötätuntotoimien rajoittamisehdotuksia vaarallisina myönnytyksinä työnantajille. Myös Sähköalojen ammattiliiton puheenjohtaja Stig Larsson ja kuljetustyöläisten liiton Transportin johtohenkilöt ovat suhtautuneet kriittisesti LO:n ja PTK:n esittämään kokonaisuuteen. Larssonin mielestä kielteiset osaset painottuvat siinä liikaa.

Pääsopimuksen uudistamisneuvottelujen takarajaksi on asetettu 31. maaliskuuta. Aloitteen neuvotteluihin ryhtymisestä teki kesällä 2007 LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin.