Ruotsin työnantajat torjuvat LO:n vaatiman tasa-arvoerän ja palkkaerojen pienentämisen

26.09.2011 12:20
SAK
Svenskt Näringsliv

Ruotsissa tes-neuvottelut pääsevät piakkoin täyteen vauhtiin. Työnantajien johtava keskus Svenskt Näringsliv (SN) julkisti perjantaina omia käsityksiään. Järjestö ei hyväksy ammatillisen keskusjärjestön LO:n vaatimusta tasa-arvoerän maksamisesta matalapalkkaisten alojen alimpiin palkkaryhmiin. SN:n mielestä palkkaerojen pienentäminen on muodostunut Ruotsissa yhteiskunnalliseksi ongelmaksi.

Matalimpien palkkojen nostamisen sijaan ammattiliittojen pitäisi perätä parannuksia tehtävien aliarvostuksen vuoksi kuoppaan jääneisiin palkkoihin, SN:n varatoimitusjohtaja Christer Ågren sanoo ay-julkaisu Dagens Arbetessa.

SN ajaa ratkaisuja, joissa vientialojen sopimusten tulisi määritellä työvoimakustannusten enimmäisnousu prosenteissa. Sen mukaan esimerkiksi liikealan Handelsin sopimuksen korotusprosenttien tulisi yltää enintään vientialojen korotusprosentteihin. Jos Handelsin palkankorotusprosentti ylittäisi vientialojen sopimusten korotusprosentit, kaupanalan sopimuksen tulisi vähentää vastaavasti muita työvoimakustannuksia, SN esittää.

Työnantajien keskeinen järjestö suhtautuu nihkeästi myös LO:n vaatimiin 3,5 prosentin palkankorotuksiin. Se on aivan liian korkea vaatimus, SN:n hallituksen puheenjohtaja Kenneth Bengtsson sanoo. SN ajaa voimakkaasti palkkasopimusten painopisteen siirtämistä yrityksiin.