Ruotsin tes-kierros etenee

29.01.2001 16:45

Paperille ja teräkselle 38 kuukauden sopimus

Ruotsin metsäteollisuudessa kypsyi tiistaina 23.1. neuvottelutulos uudesta 38 kuukauden työehtosopimuksesta. Palkat nousevat sopimuskaudella yhteensä seitsemän prosenttia.

Lisäksi työntekijöiden työaikatilit karttuvat määrällä, joka vastaa 0,5 prosentin tai kahdeksan tunnin työajan lyhennystä kunakin sopimusvuonna. Työntekijällä on oikeus valita, hyödyntääkö hän lisäedun käteisenä, korotettuna eläkkeenä vai työajan lyhennyksenä. Työnantajien aloitteesta osapuolet selvittävät neljättä vaihtoehtoa, jossa työntekijät saisivat oikeuden käyttää työaikatilejään opiskeluun.

Ammattiliitto Pappers ratkaisee lopullisen kantansa neuvottelutulokseen 6.2.

Perjantaina 26.1. Ruotsin metalliliiton sopimusneuvosto hyväksyi yksimielisesti viikon alussa terästeollisuuteen synnytetyn uuden työehtosopimuksen. Sen piirissä on 27 000 työntekijää. Sopimuskausi on 38 kuukautta. Palkat nousevat sopimuskaudella 8,6 prosenttia. Sen päälle matalimpia palkkoja korotetaan ensimmäisenä sopimusvuonna 3,5, toisena 3,0 ja kolmantena 3,0 prosenttia.

Terästyöläisten työaikaa lyhennetään yhteensä 1,5 prosenttia. Käytännössä se hoidetaan koko työuran työaikajärjestelyllä. Yhdessä aiemman 1,5 prosentin lyhennyksen kanssa uusi työaikaratkaisu antaa kullekin työntekijälle oikeuden lyhentää työaikaansa 96 minuuttia viikossa. Vuorotyöläisillä vastaava lyhennys on 72 minuuttia viikossa. Lyhennyksen sijasta työntekijä voi käyttää edun osa-aikaisissa eläkejärjestelyissä.

Terästeollisuuden työnantajat saavat uudessa sopimuksessa oikeuden teetättää 5-vuorotyötä juhlapyhien aikana taloudellisiin syihin vedoten. Aiemmin perusteet rajoittuivat teknisiin syihin.

Ruotsin Metalliliiton sopimussihteeri Anders Tiderman pitää uutta sopimuskokonaisuutta erittäin hyvänä.