Ruotsin teollisuuteen kolmivuotisia sopimuksia

16.03.2007 15:09
IF Metall

Palkkoja nostetaan yli 10 prosenttia, alimpia vielä enemmän

Ruotsissa ammattiliitto IF Metall hyväksyi perjantaina välittäjien ehdotukset viiden sopimusalan uusiksi kolmivuotisiksi työehtosopimuksiksi. Niiden mukaan palkkoja nostetaan sopimuskaudella etupainotteisesti yhteensä yli 10 prosenttia.

IF Metallin uudet sopimukset koskevat teknologia-, metalli- ja terästeollisuutta sekä kemianteollisuuden keskeisiä osia. Liiton neuvottelukunta ei päässyt yhteisymmärrykseen välittäjien esityksestä kaivosalan sopimukseksi. Seuraavaksi IF Metallin liittohallitus tulee määrittelemään kantansa esitykseen.

Teknologiateollisuuden sopimus takaa ensimmäisenä sopimusvuonna alimpiin palkkoihin 150 euron nousun kuukaudessa. Tes-kierroksen valmistelussa IF Metall korosti tarvetta korottaa alimpia palkkoja. Liitto edustaa teollisuudessa usean matalapalkka-alan työntekijöitä.

Useimmissa IF Metallin uusissa sopimuksissa vanhempainvapaata pidennetään kuukaudella. Naisten ja miesten tasa-arvon lisäämistä selvitellään jatkossa osapuolten yhteisessä työryhmässä. Eläkemääräyksiä muutetaan niin, että työntekijät pääsevät osalliseksi samasta edusta, jonka toimihenkilöt saavuttivat jo aiemmin.

IF Metallin uudet kolmivuotiset sopimukset voidaan irtisanoa ennen kolmatta sopimusvuotta. Irtisanominen on tehtävä viimeistään 30. syyskuuta 2008.

Puuteollisuuden osapuolet hyväksyivät jo torstaina välittäjien esityksen puuteollisuuden kolmivuotiseksi sopimukseksi. Palkankorotusten ja muiden muutosten kustannusvaikutus kohoaa yli 10 prosentin.

Torstaina myös teollisuuden toimihenkilöitä edustavat järjestöt hyväksyivät työnantajien tavoin välittäjien esityksen kolmivuotiseksi sopimukseksi. Palkkoja korotetaan sopimuskaudella runsaat 10 prosenttia.

Torstaina ja perjantaina syntyneet sopimukset luovat puitteet neuvotteluille muilla sopimusaloilla, joiden sopimusten voimassaolokausi päättyy lähiaikoina. Muun muassa paperiteollisuuden sopimusneuvottelut ovat edenneet verkkaisesti. Ammattiliitto Pappers on arvostellut työnantajapuolta passiivisuudesta neuvotteluissa.