Ruotsin teollisuudessa alkoi sopimukseton tila

01.12.2011 10:48
LO ja kruunut

Ruotsin teollisuuden ammattiliitot hylkäsivät keskiviikkona sovittelijoiden esityksen. Sen mukaan palkkoja olisi nostettu 2,6 prosenttia ja sopimus olisi ollut voimassa 13 kuukautta. Hylkäyksen seurauksena Ruotsin teollisuudessa vallitsee nyt sopimukseton tila.

Ammattiliittojen puheenjohtajien mukaan työtaisteluvaroituksen antaminen ei ole nyt ajankohtaista. Liitot tavoittelevat 1-vuotista sopimusta, joka korottaa palkkoja 3,7 prosenttia. Ay-liike on arvioinut teollisuuden nykytilan ja lähitulevaisuuden näkymät paljon valoisammiksi kuin työnantajapuoli.

Työnantajat hyväksyivät sovittelijoiden esityksen. Esitys koski koko teollisuutta lukuun ottamatta sellu- ja paperiteollisuutta, jonka osapuolet käyvät neuvotteluja erillään teollisuuden muiden järjestöjen neuvotteluista.

Teollisuuden neuvotteluissa osapuolina on 12 työnantajaliittoa ja viisi ammattiliittoa. Työntekijöitä edustavat IF Metall (metalli, konepajat, elektroniikka, kaivokset, kemia, kevyen teollisuuden aloja), GS (kirjatyöntekijät, metsä- ja puuteollisuus), Livs (elintarvike), Unionen (teollisuuden toimihenkilöt) sekä Sveriges Ingenjörer (insinöörit).