Ruotsin palkansaajien suuri enemmistö pienentäisi palkkaeroja

16.02.2007 10:48
LO tutki ruotsalaisten käsityksiä palkkaeroista

Ruotsissa 81 prosenttia palkansaajista pitää palkkaeroja liian suurina. Tämä ilmenee ammatillisen keskusjärjestön LO:n tuoreesta selvityksestä, joka perustuu 8 000 palkansaajan haastatteluihin. Naisista 84 prosenttia kannattaa palkkaerojen pienentämistä, miehistä 72 prosenttia.

Työntekijöitä ja toimihenkilöitä edustavissa keskusjärjestöissä LO:ssa ja TCO:ssa palkkaeroja liian suurina pitävien osuudet ovat 85 ja 83 prosenttia. Akateemistenkin työntekijöiden enemmistö on samaa mieltä, mutta palkkaerojen kaventamista kannattavien osuus on kuitenkin selvästi pienempi, 64 prosenttia.

Yhteenvedot osoittavat, että palkkaeroja liian suurina pitävien osuus on sitä pienempi, mitä suurempia palkkoja ansaitsevasta ryhmästä on kyse.

Ison enemmistön mielestä hyvätuloisten on tuettava pieni- ja keskituloisten aseman parantamista. Akateemisesta työvoimasta kuitenkin vain puolet pitää sitä perusteltuna.

Selvityksestä ilmenevät käsitykset heijastuvat suoraan Ruotsin äskettäin alkaneen tes-kierroksen asetelmassa. LO:n jäsenliitot vaativat matalimpiin palkkoihin yleiskorotusten lisäksi huomattavia lisäyksiä. Työnantajat ovat esiintyneet matalapalkkaisten suosimista vastaan.

Koko raportti löytyy alla olevan linkin kautta.

Röster om facket och jobbet, LO helmikuu 2007 (pdf)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto.