Ruotsin LO:n tavoitteena reaaliansioiden nousu

Ruotsissa ammatillinen keskusjärjestö LO asetti maanantaina keskeisiksi tavoitteikseen lähikuukausien työehtosopimusneuvotteluissa yksivuotisen sopimuksen ja reaaliansioiden nousun. Järjestö arvioi palkankorotusvaraksi 2,8 prosenttia. Lisäksi LO haluaa nykyiseen viiden kuukauden vanhempainlomaan lisäkuukauden.
13.11.2012 12:41
SAK
Ruotsin sadan kruunun seteli

Järjestön jäsenliitot ovat yksimielisiä näistä tavoitteista. Ne muodostavat lähtökohdan liitoille niiden neuvotellessa uusista sopimuksista sopimusalojensa työnantajajärjestöjen kanssa.

LO:n aiemman linjauksen mukaan matalapalkkaisille työntekijöille pyritään saamaan tasasuuret korotukset, jotka prosentuaalisesti ylittävät muille tulevat korotukset. Päätöksessä matalapalkkaisiksi lasketaan kaikki alle 25 000 kruunua (noin 2 910 euroa) kuukaudessa ansaitsevat.

Teollisuusliittojen tavoitteena vähintään 50 euron korotus kuukausipalkkoihin

Teollisuuden viisi ammattiliittoa julkistivat omat tavoitteensa niin ikään maanantaina. Ne noudattavat LO:ssa määriteltyä kehikkoa, mutta sisältävät myös työajan lyhentämisvaatimuksen.

Teollisuusliitot toimivat sen puolesta, että kaikki niiden sopimusten piirissä olevat saavat kuukausipalkkaansa vähintään 430 kruunun (noin 50 euron) korotuksen. Tavoitteiden takana on kolme LO:n jäsenliittoa sekä niiden rinnalla toimihenkilöiden Unionen ja insinöörien Sveriges Ingenjörer.

Työnantajapuolen kommenteissa LO:n ja teollisuusliittojen tavoitteleman ratkaisun kustannusvaikutusta on pidetty aivan liian suurena ja sopimuskautta liian lyhyenä. Työajan lyhennysvaatimukselle työnantajien edustajat eivät ole osoittaneet minkäänlaista ymmärtämystä.

Juhani Artto