Ruotsin LO:n edustajat huolissaan EU:n demokratiavajeesta

Ruotsin ammatillisen keskusjärjestön LO:n kaksi asiantuntijaa julkaisi 12. syyskuuta Svenska Dagbladet -lehdessä selväsanaisen hätähuudon demokratian puutteesta EU:ssa. Heidän mielestään jotain on mennyt vikaan, kun demokraattisen vastuun ulkopuolella toimiva troikka (Euroopan keskuspankki, Euroopan komissio ja Kansainvälinen valuuttarahasto) asettaa itsenäisille valtioille rahoitusavun ehdoksi yksityiskohtaisia ja pitkälle meneviä työmarkkina- ja hyvinvointijärjestelmän uudistusvaatimuksia.
21.09.2012 15:59
JUHANI ARTTO
LO Sverige

Kirjoituksessa LO:n juristi Claes-Mikael Jonsson ja EU-asioiden hoitaja Johan Danielsson moittivat poliitikkoja vetäytymisestä ylikansallisissa organisaatioissa toimivien virkamiesten selän taakse. Strategiaan näyttää kuuluvan finanssi- ja rahapoliittisten asioiden eristäminen demokratian vaatiman avoimuuden ja vastuunkannon ulkopuolelle, he kirjoittavat.

Jonsson ja Danielsson päättelevät, että nykymenolla EU-yhteistyön demokraattinen lähtökohta on ajamassa karille. Eurokriisin vanavedessä demokraattisia arvoja ja prosesseja käsitellään kasvavassa määrin ylellisyytenä, joka on kriisiaikoina pelkästään ongelma, he arvostelevat.

Kun valtaa siirretään EU:n jäsenvaltioilta EU:lle, se on vakava asia, LO:n asiantuntijat korostavat. He vaativat runsaasti lisää huomiota EU:n demokratiavajeeseen ja lisää kunnioitusta demokratialle.

Kirjoittajat vetoavat myös arvovaltaisen talouslehden Financial Timesin arvioon, jonka mukaan Euroopan keskuspankin viimeaikaiset päätökset ovat saattaneet pelastaa euron, mutta samanaikaisesti vahingoittaneet jotain paljon tärkeämpää, eurooppalaista demokratiaa.