Ruotsin LO:lla matala profiili EU:n huippukokouksen oheistapahtumissa

11.06.2001 10:55

Ruotsin suurin ammatillinen keskusjärjestö LO pitää matalaa profiilia Göteborgissa, jossa EU:n huippukokous pidetään 15.-16.6. Järjestö on jättänyt roolinsa kokouskaupungissa järjestettävissä oheistapahtumissa LO:n paikallisten organisaatioiden varaan. Tuhannet EU-maiden kansalaisaktiivit, tutkijat ja poliitikot osallistuvat kokouspäivinä lukuisiin epävirallisiin seminaareihin ja mielenosoituksiin.

Kansalaisjärjestö Fritt forum, joka on mukana täydellä höyryllä epävirallisten tapahtumien järjestämisessä, on odottanut LO:lta aktiivista roolia Göteborgissa. Teollisuuden neljän ammattiliiton verkkolehdessä Dagens Arbetessa Fritt forumin Mia Christendotter Norman kertoo, että kansalaisjärjestöt ovat kevään mittaan olleet monta kertaa yhteydessä LO:hon yhteisen toiminnan järjestämiseksi.

LO:n Göteborgin järjestö osallistuu huippukokouksen aikana näyttelyihin ja keskusteluihin. LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin edustaa järjestöään Fritt forumin seminaarissa, jossa hän käsittelee yhdessä Attacin ja kirkon edustajien kanssa kansanliikkeiden roolia.

LO:n Göteborgin järjestö ei organisoi jäseniään mielenosoituksiin. "Emme voi osallistua mielenosoituksiin, joiden tavoitteita emme aja", LO:n kansliapäällikkö Erland Olauson perustelee linjaa. Mielenosoituksia tulevat leimaamaan EU:n vastaiset kannanotot.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut
.