Ruotsin LO varoittaa: EU koettaa puuttua palkanmuodostukseen

17.02.2011 14:40
Vice ordförande och avtalssekreterare Per Bardh, LO Sverige

Euroopan komissio haluaa itselleen oikeuden valvoa EU:n jäsenmaiden palkanmuodostusta ja työehtoja. Se ilmenee komission ehdotuksesta, jonka tarkoituksena on täydentää vakaus- ja kasvupakettia talouden epätasapainotekijöitä valvovalla järjestelmällä. Näin kertoi komission aloitteesta keskiviikkona ruotsalainen ay-julkaisu Dagens Arbete.

&#;8211 Emme voi ikinä hyväksyä tuota (ehdotusta), Ruotsin suurimman ammatillisen keskusjärjestön LO:n sopimussihteeri Per Bardh kommentoi Dagens Arbetessa.

– Jos komission ehdotus toteutuu, Medlingsinstitutet (työriitojen valtiollinen sovittelulaitos) ohjaisi palkanmuodostusta. Se heikentäisi pahasti ay-liikettä ja kokonaisuutena työmarkkinaosapuolia.

LO pyrkii vakuuttamaan Ruotsin hallituksen siitä, että komission ehdotus vaarantaa ruotsalaisen työmarkkinamallin. Sen vuoksi hallituksen on voimakkaasti protestoitava komission ehdotusta vastaan EU:n valtionvarainministerien kokouksessa 11. maaliskuuta, LO vaatii.

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY on samoilla linjoilla. Se vastustaa komission puuttumista palkkoihin ja pyrkimystä säännellä tes-järjestelmiä.