Ruotsin LO vaatii tehoa ulkomaisen työvoiman valvontaan

17.11.2003 09:44
LO:n pääekonomisti Dan Andersson

Ruotsi ei ole toistaiseksi tarttunut mahdollisuuteen määrätä siirtymäaika EU:n uusien jäsenmaiden työvoiman vapaalle liikkumiselle Ruotsin työmarkkinoilla. Tähänastisten arvioidensa perusteella ammatillinen keskusjärjestö LO on pidättynyt vaatimasta siirtymäaikaa, jos viranomaiset tehostavat ulkomaisen työvoiman valvontaa. Sen on määrätä estää laitonta maahanmuuttoa ja harmaiden työmarkkinoiden muodostumista. Ellei tässä onnistuta tyydyttävästi, LO voi muuttaa suhtautumistaan siirtymäaikaan, keskusjärjestön pääekonomisti Dan Andersson toteaa Transportarbetaren-lehdessä.

Tiukimmin LO:n jäsenjärjestöistä havittelee siirtymäaikoja kuljetustyöläisten liitto Transport. Kannan taustalla on muun muassa usean kuljetusyhtiön käryäminen itäeurooppalaisten kuljettajien väärinkäytöstä. Heille on maksettu työehtosopimuksen määräykset raskaasti alittaneita palkkoja.

Transport pelkää, että työmarkkinoiden avaaminen kymmenen uuden jäsenmaan työvoimalle toukokuun alussa 2004 ilman siirtymäaikaa laajentaa ulkomaalaisten väärinkäyttöä. Transportin varapuheenjohtaja Martin Viredius toteaa Transportarbetaren-lehdessä, että siirtymäaika on määrättävä yleiseksi, koska vappuun 2004 on liian vähän aikaa toimialakohtaisten rajoitusten säätämiseksi.

Vakavasti huolestuneita EU:n uusien jäsenmaiden työvoiman vapaasta liikkumisesta ovat myös Rakennusliitto sekä muun muassa siivoojia organisoiva kiinteistötyöläisten liitto.

Lokakuussa 2003 julkaisemassaan selvityksessä Flytt, pendling, arbetskraftsinvandring och europeisk integration LO päättelee, että väestön ikärakenteen vanheneminen luo ja ylläpitää ulkomaisen työvoiman tarvetta. Samasta syystä LO pitää tarpeellisena varhaiseläkeläisten määrän supistamista ja yli 65-vuotiaiden työnteon lisäämistä.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut