Ruotsin LO toimii seksuaalisten vähemmistöjen syrjintää vastaan

05.08.2008 11:13
Kuva: Ville Juurikkala

Ruotsissa ammatillisen keskusjärjestön LO:n johto julkaisi heinäkuun lopulla kannanoton seksuaalisten vähemmistöjen syrjintää vastaan. Siinä kerrotaan, että moni jäsen on kokenut seksuaalisuutensa perusteella työpaikallaan kiusaamista ja syrjintää ja odottaa liitoltaan tukea voidakseen olla avoimesti oma itsensä.

&#;8221Haluamme homojen, lesbojen ja biseksuellien voivan luottaa siihen, että he voivat olla työpaikallaan turvallisesti yhtä avoimia persoonastaan kuin heteroseksuaalit.”

”Jotta saavuttaisimme tavoitteemme, työpaikkojen ilmapiirin tulee rakentua kilpailun ja stressin sijaan toveruudelle ja yhteisyydelle. Siihen tarvitaan työnantajia, jotka tajuavat vastuunsa. Ay-liikkeen edustajien on puolestaan oivallettava, että oikeus kuulua avoimesti seksuaaliseen vähemmistöön on ay-liikkeen haaste samalla tavalla kuin yt-neuvottelut, lomakorvaukset ja irtisanomisjärjestykset”, LO:n johdon kannanotossa esitetään.

Siinä arvioidaan, että ilkeämieliset puheet ja pilailu eivät edusta pahinta syrjinnän muotoa. Pahinta seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvalle on, että häneen suhtaudutaan kuin häntä ei olisi olemassakaan. Ruotsin työelämän tutkimuslaitoksen (Arbetslivsinstitutet) mukaan Ruotsin työelämässä joka toinen seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluva kokee työtovereidensa suhtautuvan häneen ennakkoluuloisesti.

”Seksuaalisuutensa perusteella syrjittyjen jäsenten puolustamisen tulee olla ay-liikkeen luottamushenkilöille yhtä luonnollista kuin kamppailu jossakin muussa asiassa.” Kannanoton mukaan LO tulee juurruttamaan ay-aktiiveihin ja jäsenistöönsä tätä ajatusta muun muassa ay-koulutuksen avulla.

Jos jotkut jäsenet pidetään taustansa vuoksi sivussa ja vailla vaikuttamisen mahdollisuuksia, koko ay-liikkeen uskottavuus on vaarassa heiketä. Uutena viranomaisena seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksia puolustava Homoombudsman lähes ensitöikseen teetätti selvityksen siitä, sisältyykö julkisalojen työehtosopimuksiin seksuaalisten vähemmistöjen syrjintää. Selvitys paljasti, että sopimusten henkivakuutuksen edunsaajien määrittely syrji samaa sukupuolta olevien kanssa avoliitossa elävien elinkumppaneita. Epäkohta on sen paljastumisen jälkeen poistettu.