Ruotsin LO tavoittelee matalapalkkaisten kuukausiansioon 100 euron korotusta

10.11.2006 09:11
SAK
LO haluaa matalapalkkaisten kuukausiansioon vähintään 100 euron korotuksen

Ruotsissa ay-liike käsittelee paraikaa tavoitteitaan ensi vuoden alkukuukausien tes-kierroksella. Ammatillisen keskusjärjestön LO:n hallitus haluaa matalapalkkaisten kuukausiansioon vähintään 100 euron korotuksen. Hallituksessa usean teollisuudenalan liiton IF Metallin puheenjohtaja Stefan Löfven esitti tavoitteeksi 150 euroa, mutta ei saanut esitykselleen kannatusta.

LO:n hallitus tavoittelee 1-vuotista sopimusta, joka nostaisi työvoimakustannuksia 3,9 prosenttia. Sukupuolten palkkatasa-arvoa LO:n hallitus aikoo edistää käyttämällä noin neljänneksen korotuksesta naispalkkaerään. Se kohdennettaisiin alle 2 200 euroa ansaitseville naistyöntekijöille. IF Metall ei kannata erillistä naispalkkaerää, vaan pitää tuntuvaa alimpien palkkojen korotusta tehokkaimpana tapana kaventaa miesten ja naisten välistä palkkaeroa.

LO:n jäsenliitoilla on aikaa joulukuun alkuun asti antaa lausuntonsa LO:n hallituksen ehdotuksista tes-tavoitteiksi. Viime päivien julkisesta keskustelusta Ruotsin ay-liikkeessä voi päätellä, että lopullisia tavoitteita hyväksyessään LO:n hallitus pyrkii erilaiset näkemykset yhdistävään kompromissiratkaisuun.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi