Ruotsin ay-liike purkaa ay-johtajien ns. laskuvarjosopimukset

03.12.2002 12:24
SAK
Wanja Lundby-Wedin

Ruotsissa ammatillinen keskusjärjestö LO ja kymmenkunta ammattiliittoa turvaa johtajilleen hyvän toimeentulon siinäkin tapauksessa, että he luopuvat tehtävistään vapaaehtoisesti ja lopettavat kokonaan työnteon. Järjestelmä otettiin käyttöön 1990 samanaikaisesti, kun ay-johtajien tehtävät muutettiin vakituisista määräaikaisiksi. Syksyn aikana asiasta on noussut kohu muun muassa Dagens Nyheterin julkaisemien juttujen pohjalta. Julkisessa keskustelussa ay-johtajien ns. laskuvarjosopimukset on leimattu epäoikeudenmukaisiksi.

Järjestelmässä tehtävistään luopuva, johtopaikoille vähintään kolmasti valittu, 40 vuotta täyttänyt ay-johtaja saa eläkeikäänsä asti 78 prosenttia palkastaan. Alle 40-vuotiaalle maksetaan korkeintaan 50 prosenttia palkasta. Muut tulot vähentävät laskuvarjosopimuksen perusteella maksettavaa korvausta.

LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin teetätti jo keväällä selvityksen laskovarjosopimusten taloudellisista seurauksista. Sen mukaan järjestelmän perusteella 13 entistä ay-johtajaa on saanut 12 vuodessa yhteensä yli 12 miljoonaa kruunua (kruunu on 0,11 euroa). Toissa viikolla Lundby-Wedin ilmoitti, että järjestelmää tullaan muuttamaan. Hän arveli, että LO:n hallitus ottaa kantaa asiaan vielä ennen vuoden vaihdetta.

Julkiseen keskusteluun on vedetty myös ay-johtajien sivutulot. Pääosin ne koostuvat palkkioista, joita yritykset ja valtion laitokset maksavat hallitustensa jäsenille. Ruotsalaisten lehtitietojen mukaan sivutulot yli kaksinkertaistavat eräiden ay-johtajien runsaan 40 000 kruunun bruttotulot kuukaudessa.

LO:n verkkojulkaisussa haastateltu Lundby-Wedin muistuttaa, että suurimmillaankin ay-johtajien tulot ovat pienet liike-elämän johtajien ansiotasoon verrattuna.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut