Ruotsin ammattiliitot puolittaisivat sukupuolten välisen palkkaeron

Ruotsin ammattiliittojen keskusjärjestö LO vaatii naisten ja miesten välisen palkkaeron puolittamista. Järjestö vaatii uudessa tavoiteohjelmassaan, että matalimpien palkkojen on noustava vähintään 75 prosenttiin työläisten keskipalkasta, ja määräaikaisia saa olla korkeintaan 10 prosenttia työvoimasta.
31.03.2015 09:12
SAK

Vaatimukset ovat osa LO:n jäsenliittojen työehtosopimustavoitteita, ja niiden toivotaan toteutuvan vuoteen 2028 mennessä. Liitot sopivat yhteisistä tavoitteista vuoden kestäneiden neuvottelujen jälkeen maaliskuussa.

Liitot vaativat muun muassa parempaa työsuojelusääntelyä, palkkojen osuuden kasvattamista ja voittojen osuuden vähentämistä. Lisäksi he toivovat, että toimihenkilöiden ja työläisten välinen palkkaero vähenisi 40 prosenttiin nykyisestä 45 prosentista.

Tavoiteohjelman mukaan kokopäivätyön tulisi olla normi, kokonaiseläkkeen olisi oltava 72 prosenttia loppupalkasta ja palkkaliukumien vähäisiä, jotta palkkapoliittiset tavoitteet saavutetaan.

Työnantajat nimesivät utopiaksi

Työnantajan edustaja, Teknikföretagenin neuvottelupäällikkö Anders Wiehe määrittelee ohjelman tavoitteet 1970-luvun sosialistiseksi romantiikaksi, jolta puuttuu täysin todellisuuspohja. Hän ennustaa Arbetet-lehdessä, etteivät työnantajat tule hyväksymään tavoitteita.

Ruotsin ammattiliittojen keskusjärjestö ei ole huolestunut siitä, että jotkin tavoitteet on asetettu melko korkealle. Asiakirja korostaa, ettei se perustu utopistiselle haaveilulle. Se määrittelee tavoitteet järkeviksi, käytännöllisiksi ja mahdollisiksi toteuttaa.

- Määrätietoisin sekä yhteisin ponnistuksin ja muuttuneen yhteiskunnallis-taloudellisen politiikan kanssa voivat LO-liitot saavuttaa yhdessä tavoitteensa, asiakirja tiivistää.

Liitot eivät myöskään aio heti vaatia kaikille tavoitteilleen huomiota.

– Syksyllä käynnistyy sopimusneuvottelukierros. Kaikki kysymykset ovat yhtä tärkeitä, mutta kaikkia niistä ei nosteta vaatimukseksi jokaisissa neuvotteluissa, sanoo LO:n sopimussihteeri Torbjörn Johansson.

Heikki Jokinen