Ruotsi kysyy EU-tuomioistuimen kantaa työtaisteluoikeuteen

04.05.2005 12:09
SAK
Ruotsi kysyy EU-tuomioistuimen kantaa työtaisteluoikeuteen

Ruotsin työtuomioistuin pyytää EU-tuomioistuimelta ennakkopäätöstä ammattiliittojen työtaisteluoikeuteen niin sanotussa Vaxholmin tapauksessa. Viime marraskuussa Ruotsin rakennusliitto määräsi saartoon latvialaisen rakennusyrityksen Laval un Partnerin, joka ei noudattanut alan ruotsalaista työehtosopimusta työmaallaan Ruotsissa. Seitsemän ammattiliittoa ilmoitti ryhtyvänsä myötätuntotoimiin, ellei latvialaisyritys ala kunnioittaa työehtosopimusta.

Ruotsin työtuomioistuin hyväksyi Rakennusliiton ja sitä tukeneiden liittojen työtaistelupäätökset laillisiksi. Kiista ratkesi siihen, että Laval un Partneri vetäytyi kokonaan Vaxholmin koulurakennushankkeesta.

Ay-liikkeen oikeusaputoimiston LO-TCO:n Rättsskyddin pääjuristi Dan Holke on yllättynyt Ruotsin työtuomioistuimen päätöksestä pyytää asiassa EU-tuomioistuimen kantaa. Pyynnön esittäjät haluavat tietää, loukkasivatko työtaistelutoimet Laval un Partneria vastaan EU:n määräyksiä, joilla kielletään palvelujen vapaan liikkumisen rajoittaminen ja syrjintä.

"Todella huolestun, jos EU-tuomioistuin vastaa, että ay-liikkeellä ei ole Ruotsissa oikeutta turvautua työtaisteluun saadakseen yrityksen allekirjoittamaan kollektiivisen työehtosopimuksen", Holke totesi huhtikuun lopulla Dagens Arbetessa.

Hän arveli, että EU-tuomioistuin luultavasti koettaa siirtää mahdollisimman ison osan kysymyksestä takaisin Ruotsin työtuomioistuimelle.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi