Ruotsalaiset kannattavat palkkaerojen tuntuvaa supistamista

13.02.2003 13:54
Ruotsalaiset kannattavat palkkaerojen tuntuvaa supistamista

Tuoreen selvityksen mukaan 83 prosenttia ruotsalaisista palkansaajista kannattaa palkkaerojen tuntuvaa supistamista. Sopivina palkkaeroja pitää 11 prosenttia ja liian pieninä 3 prosenttia.

Tiedot perustuvat ammatillisen keskusjärjestön LO:n Ruotsin tilastokeskukselta SCB:ltä tilaamaan selvitykseen, jossa haastateltiin yli 7 000:ta satunnaisotannalla valittua, 18-64-vuotiasta palkansaajaa.

Palkkaeroja pitävät liian suurina palkansaajien suuri enemmistö riippumatta iästä, sukupuolesta ja asuinseudusta. Palkkakuilun selvän pienentämisen kannalla ovat myös kaikkien kolmen ammatillisen keskusjärjestöjen jäsenenemmistöt. Vastauksista ilmenee, että ruotsalaisten palkansaajien mielestä tavallisissa ammateissa matalimpien palkkojen tulisi olla noin 55 prosenttia korkeista. Todellisuudessa matalapalkkaisille maksetaan vain noin 35 prosenttia hyväpalkkaisten tasosta.

Ruotsissa kymmenesosa palkansaajista ansaitsee yli 30 000 kruunua kuukaudessa (3 280 euroa). Heistä hieman yli puolet pitää palkkaeroja liian suurina. Työntekijöistä, jotka tienaavat 24 000 - 30 000 kruunua kuukaudessa, 70 prosenttia kannattaa nykyistä tasaisempaa palkkajakaumaa.

Suuri enemmistö kannattaa myös miesten ja naisten palkkaerojen pienentämistä. Tämä kanta on voimistunut, vertailu vuosina 1993 ja 1988 tehtyihin selvityksiin osoittaa. Miehistä aiempaa suurempi osuus pitää naisten palkkoja liian huonoina miesten palkkoihin verrattuna.

Lisäksi aineisto osoittaa, että Pohjoismaiden ulkopuolella syntyneiden joukossa nykyiseen sukupuolten palkkaeroon tyytyväisten osuus on suurempi kuin Pohjoismaissa syntyneiden ryhmässä. Miesten ryhmässä alle 30-vuotiaista harvempi kuin heitä vanhempien joukossa pitää naisten palkkaa miehiin verrattuna liian matalana.

LO:n tuore aineisto palkkaeroja koskevista käsityksistä on luettavissa netissä (www.lo.se/nyheter/nyheter/1043408366.html).