Rohkeasti surffailemaan työelämän verkko-opistoon

Työelämän verkko-opiston kursseille voi osallistua kuka tahansa työelämätiedosta ja ay-liikkeen toiminnasta kiinnostunut. Erityisen hyvin verkko-opiston kurssit sopivat luottamushenkilöille ja sellaisille liittojen jäsenille, joiden on vaikeaa tai mahdotonta lähteä useaksi päiväksi opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
19.02.2013 06:22 karhu admin
Mika Ukkonen vastaa työelämän verkko-opiston toiminnasta

– Verkko-opiston koulutus on kaikille avointa, se ei edellytä sitoutumista, joten osallistumiskynnys on todella matala. Kannattaa tulla sivuille rauhassa tutustumaan ja katselemaan, kannustaa Mika Ukkonen. Ukkonen työskentelee suunnittelijana Työväen Sivistysliitossa TSL:ssä. Hän on vastannut verkko-opiston toiminnasta vuoden 2013 alusta.

Työelämän verkko-opistoon on koottu kaikki SAK:laisen ay-liikkeen verkkokurssit yhteen paikkaan. Luottamusmies- ja järjestökurssien lisäksi verkko-opistosta löytyy runsaasti myös ammatillisesti yleissivistäviä kursseja. Suuri osa verkko-opiston opiskelumateriaaleista ja kursseista on mahdollista käydä läpi itsenäisesti, ilman ohjausta, silloin kun se itselle parhaiten sopii. Opistosta löytyy myös monimuotoisia ja ohjattuja verkkokursseja. Monimuotoisissa kursseissa osa opiskelusta on ohjattua lähiopetusta, osa taas verkossa opettajan ohjaamaa.

Verkottuminen on päivän sana

Mika Ukkosen mielestä on makuasia kutsuuko verkko-opiston tarjontaan kursseiksi vai esimerkiksi lukuaineistoiksi. Perinteisiä tenttejä ei ole. – Verkko-opiskelun muodot elävät koko ajan, nykyään erityisen tärkeänä pidetään mahdollisuutta verkostoitua. Monille nuorille pelaaminen on oiva tapa omaksua tietoa.

Verkostoituminen tarkoittaa muun muassa sitä, että opiskelijat hyödyntävät sosiaalista mediaa ja pitävät yhteyttä esimerkiksi Facebookissa. Opiskelussa voidaan käyttää myös live meeting -yhteyttä. Ukkonen korostaa, että tänä päivänä opettaja ei ole ylin auktoriteetti vaan ryhmä voi itse määritellä opintojensa tavoitteen ja sisällön.

Tulevaisuuden suunnitelmissa on tuoda verkko-opistoon myös kansainvälisiä aineksia, esimerkiksi mahdollisuutta opiskella kansainvälisessä ryhmässä. – Globaali näkökulma kiinnostaa. Toive kansainvälisen ulottuvuuden tuomisesta kurssitarjontaan on tullut ammattiliitoista, Ukkonen kertoo.

Mika Ukkonen myöntää, että monen SAK:laisen suhde tietotekniikan hyödyntämiseen on varovainen, vaikka sähköpostin käyttö ja netissä surffailu on jo valtaosalle arkipäivää. Ukkonen kehottaa SAK:laisia lähtemään rohkeasti surffailemaan verkko-opiston sivuille.

Työelämän verkko-opiston ovat toteuttaneet SAK, sen jäsenliitot ja ay-liikkeen omat oppilaitokset. Opiston ylläpidosta vastaa SAK, joka ostaa palvelun TSL:ltä.

Pirjo Pajunen