s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset “Ritsalla norsun kimppuu…

”Ritsalla norsun kimppuun”

SAK:n nuorisosihteeri Antti Lindtman nuorisotyöttömyyden hoidosta:

SAK:n nuorisosihteeri Antti Lindtman kritisoi hallitusta riittämättömistä toimista nuorisotyöttömyyden ehkäisemiseksi.

– Hallitus käy työvoimapolitiikassaan ritsalla norsun kimppuun, Lindtman toteaa.

Tuoreessa lisätalousarviossaan hallitus on valmis torjumaan nuorisotyöttömyyttä 77 miljoonalla lisäeurolla.

– Summa on kerta kaikkiaan mitätön siihen nähden, että nuorisotyöttömyys on kaksinkertaistunut ja työttömyysasteen odotetaan nousevan yli 10 prosenttiin, Lindtman sanoo.

Hallituksen lisäksi Lindtman toivoo vastuunkantoa myös työnantajilta. Työmarkkinajärjestöt vetosivat aiemmin tällä viikolla työnantajiin, että he tarjoaisivat nuorille kesätyö- ja harjoittelupaikkoja myös taantumassa.

– Nyt on tuhannen taalan paikka kohottaa työnantajakuvaa nuoren sukupolven silmissä. Hyvä maine on kovaa valuttaa tulevaisuuden työmarkkinoilla, joilla työnantajat kilpailevat osaajista, Lindtman muistuttaa.

Duudsonit jatkavat SAK:n kampanjan keulakuvana

Työehtosopimusten ja työelämän pelisääntöjen noudattamisen Lindtman toivoisi jo olevan itsestäänselvyys.

– Valitettavasti Suomessa on edelleenkin työnantajia, jotka pompottavat kesäduunareita, maksavat sopimuksia alempaa palkkaa, eivät maksa lomakorvauksia ja lisiä tai teettävät ylipitkiä työvuoroja.

Työntekijän oikeuksista muistutetaan myös SAK:n ja ammattiliittojen pääsiäisenä käynnistyvässä jäsenhankintakampanjassa. Edellisen vuoden tapaan kampanjan keulakuvana ovat Duudsonit. Mainonta käynnistyy Sub-kanavalla 5. huhtikuuta ja kampanja jatkuu kesän yli verkossa ja kesätapahtumissa eri puolilla Suomea.

Kampanjamateriaali löytyy jo nyt osoitteesta www.liitot.fi.