s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Reilut pelisäännöt kesäduunari…

Reilut pelisäännöt kesäduunari-puhelimesta

Kesäduuni-info 0800 179 279

SAK neuvoo nuoria työsuhdeviidakossa

SAK starttaa maanantaina 4. huhtikuuta perinteisen kesäduunariviikkonsa. Tulevat kesäduunarit saavat tietoa työelämän pelisäännöistä ja neuvoja mm. työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Kesäduunari-info järjestetään yli 70 ammatillisessa oppilaitoksessa.

Tänä vuonna kesäduunarit saavat työsuhdeneuvontaa läpi koko kesän SAK:n perustamasta Kesäduunari-neuvontapuhelimesta.

– Kesäduunari-puhelin on tarpeen koska nuoret työntekijät tarvitsevat tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Kesätöissä ollaan usein pienillä työpaikoilla jossa ei ole luottamusmiestä, jonka puoleen kääntyä, kun ongelmia työsuhteen kanssa ilmenee&#;8221, sanoo SAK:n järjestösihteeri Anita Spring.

– Ilmaisessa Kesäduunari-puhelimessa vastataan kesätyöntekijöiden kysymyksiin ja annetaan neuvoja arkipäivisin touko-elokuussa.

SAK järjestää Kesäduunari-viikon jo kuudetta kertaa. Aiempien vuosien kokemuksella tiedossa on, että nuoret tarvitsevat tukea ja neuvoja mm. työsopimuksen tekoon.

– Liian usein tulee tietoon tapauksia, joissa nuoret työntekijät saavat työehtosopimuksia huonompaa palkkaa eikä heille makseta lomakorvauksia tai ilta- ja viikonloppulisiä, sanoo SAK:n nuorisosihteeri Eija Viitanen.

– Siksi nuorille työntekijöille ja kesäduunareille onkin tarpeellista tiedottaa heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.

SAK Nuoret korostavat työsuojelumääräyksien merkitystä myös kesätyöntekijöille. Kesätyöntekijä on huolella perehdytettävä työpaikan tapoihin ja työsuojeluohjeisiin. SAK Nuoret kehottavatkin nuoria tarttumaan rohkeasti työhön, mutta myös pitämään huolta omista oikeuksistaan.

Tämän vuoden kesäduunarikiertue ulottuu Ahvenanmaata lukuun ottamatta kaikkiin maakuntiin. Kesäduunari-infojen aikataulu paikkakunnittain löytyy alla olevan linkin kautta.

Kesäduunari-infojen aikataulu (pdf)

Lisätiedot

• Kesäduunari-infot; kiertueaikataulut ja paikkakunnat: nuorisosihteeri Eija Viitanen, puh. (09) 7721 412 tai 040 7550 761
  • Kesäduunari-puhelin: järjestösihteeri Anita Spring, puh. (09) 7721 440 tai 0400 506 339