Raportti: Arvonlisäveroa jää saamatta yli miljardi euroa

Tuoreen työryhmäraportin mukaan Suomessa jäi vuonna 2010 saamatta 1,7–1,8 miljardia euroa välillisiä veroja. Arvonlisäveron osuus tästä on 1,4 miljardia euroa, mikä on noin kahdeksan prosenttia lainmukaisesta verokertymästä.
03.04.2014 09:12

Muiden välillisten verojen osuus vajeesta on Verohallinnon asettaman työryhmän mukaan 0,3–0,4 miljardia euroa. Summa koostuu tullille tilittämättä jääneistä veroista, muun muassa valmiste- ja autoveroista.

Erkki LaukkanenSAK:n ekonomisti Erkki Laukkanen harmittelee, ettei työryhmän selvitys käsittele lainkaan aggressiivisen verosuunnittelun aiheuttamia veronmenetyksiä.

– Työryhmän raportissa verovaje on määritelty lainmukaisen ja todellisen verokertymän erotukseksi. Se ei sisällä tilanteita, joissa asiakas toimii lain kirjaimen mukaan mutta sen hengen vastaisesti.

Ruotsin vastaavassa selvityksessä vuoden 2007 verovajeeksi arvioitiin noin 15 miljardia euroa. Tästä kansainvälisen verovajeen osuus oli noin 35 prosenttia. Suurin osa siitä aiheutui aggressiivisesta verosuunnittelusta, jossa veroparatiiseilla on keskeinen rooli.

– Aggressiivista verosuunnittelua harrastavat erityisesti suuret ja keskisuuret yritykset, joille yhtiö- ja arvonlisäverojen kiertäminen on muita helpompaa, Erkki Laukkanen toteaa.

Suomen eduskunnan päätöksen mukaan hallituksen on jatkossa raportoitava vuosittain arvioidusta verovajeesta sekä verojäämien määrästä, muutoksista ja muutoksiin keskeisesti vaikuttavista tekijöistä. Tiistaina julkistettuun raporttiin sisältyy siksi myös ehdotuksia verovajeen suuruuden arviointimenetelmistä.