Ranskassa työuupumus työperäiseksi sairaudeksi

Ranskan ottaa työuupumuksen työperäisten sairauksien listalle. Aiheuttaja maksaa -periaatteen halutaan herättävän työnantajat huolehtimaan paremmin henkilöstönsä jaksamisesta.
13.10.2015 10:44 karhu admin

Burn outin kulut yhteiskunnalle ovat kahdesta kolmeen miljardia euroa vuodessa ja ne on tähän asti maksettu yleisen sairasvakuutuksen kassasta.

Vuosi sitten joukko työterveyslääkäreitä huolestui burn out -tapausten rajusta lisääntymisestä ja lähetti hallitukselle vetoomuksen tämän oireyhtymän tunnustamiseksi.

− Työssä käyvistä ranskalaisista 12 prosenttia on burn outin riskirajoilla, tietää vetoomuksen alullepanija, työterveyslääkäri Bernard Morat. Hänen mukaansa kyse on ihmisistä, joita hoidetaan ahdistuksen, masennuksen tai unettomuuden vuoksi, mutta varsinaista hermoromahdusta ei ole vielä tullut.

− Ennen lamaa työntekijä lähti muualle jos suorituspaineet ja työilmapiiri kiristyivät liikaa. Nyt työttömyyden pelko pakottaa pysymään paikallaan ja kärsimään, Bernard Morat miettii.

− On väärin, että huonosta töiden organisoinnista tai kieroutuneesta pomotuskulttuurista johtuvat kulut maksetaan julkisen terveydenhuollon kassasta.

Tähän asti työuupumusta ei ole voitu luokitella työtapaturmaksi, koska se ei ilmene yhtäkkiä. Eikä työperäiseksi sairaudeksi, koska sen aiheuttamaa työkyvyn heikentymistä on vaikea arvioida prosenttiluvuin.

Kiivaan keskustelun jälkeen hallitus kallistui heinäkuun lopussa hyväksytyssä lakipaketissaan luokittelemaan burn outin työperäiseksi sairaudeksi, jonka kulut korvaa työnantaja. Ehtona on kuitenkin se, että uupumuksen työperäisyys selvitetään tapauskohtaisesti. Stressitilahan voi johtua myös henkilökohtaisista ongelmista.

Päätös ei ole yksittäisen lääkärin kontolla, vaan tapaukset ohjataan työterveyslääkäreistä ja psykologeista koostuvien paikallisten komissioiden tutkittaviksi. Tapausten yhdenmukaisesta käsittelystä säädetään syksyn kuluessa tarkemmat ohjeet.

Virpi Latva, Pariisi