Ranskan ay-liike vastustaa eläkeiän nostoa

27.05.2010 14:52
Ranskan ay-keskusjärjestön CFDT:n eläkekampanjan materiaalia

Ranskan ay-liike järjestää torstaina ympäri maata mielenosoituksia eläkeiän nostamista vastaan. Presidentti Nicolas Sarkozyn oikeistolainen hallinto suunnittelee eläkeiän nostamista 60 vuodesta 62 tai 63 vuoteen. Eläkeikäraja laskettiin 60 vuoteen sosialistisen presidentin Francois Mitterandin valtakaudella 1980-luvun alkupuolella.

Hallitus perustelee eläkeiän nostoa kansalaisten eliniän pitenemisellä ja tarpeella vahvistaa eläkkeiden rahoitusperustaa. Suunnitelman puolustajat vetoavat myös siihen, että Ranskan eläkeikäraja kuuluu Länsi-Euroopan matalimpiin.

Ay-liike suhtautuu 60 vuoden eläkeikään saavutettuna etuna. Valtaan paluuta seuraavissa presidentin- ja parlamenttivaaleissa havitteleva sosialistinen puolue on ilmoittanut, että vallassa ollessaan se palauttaa eläkeikärajan 60 vuoteen, jos sitä nyt korotetaan.

Ay-liikkeen mukaan hallituksen suunnitelma suosii ylempiä sosiaalisia kerroksia ja on epäoikeudenmukainen työläisille ja toimihenkilöille. Vähän koulutusta saaneet ovat aloittaneet työuransa nuorena, minkä seurauksena he yltävät täyden eläkkeen ehtona olevaan 40,5 työvuoteen muita nuorempina.

Lisäksi ay-liike muistuttaa, että johtavassa asemassa olevat ja hyvän koulutuksen saaneet elävät keskimäärin vanhemmiksi kuin muut. Näin ollen eläkeiän korottaminen rajoittaisi työläisten ja toimihenkilöiden eläkevuosia suhteellisesti enemmän kuin ylempien sosiaaliryhmien jäsenten eläkkeellä olon aikaa.

Ranskalaismedian mukaan eläkeikärajaa on tarkoitus myöhentää asteittain vuoden 2011 alusta lähtien. Muutos koskisi vuonna 1951 ja sen jälkeen syntyneitä. Samalla täyden eläkkeen ehtona olevien työvuosien määrää kohotetaan vuoteen 2020 mennessä 41,5 vuoteen.