Ranska sakottaa pätkäsopimuksia

Vakituisten työsuhteiden määrän laskiessa Ranskan hallitus päätti sakottaa pätkäsuhteita. Vastaisuudessa työnantaja maksaa määräaikaisista työsuhteista korotettuja sosiaaliturvamaksuja.
29.04.2016 13:35 karhu admin

Ranskan yliopistojen, lukioiden ja ammattikoulujen ovilla on viime viikkoina näkynyt roskalaatikoista pinottuja barrikadeja sekä iskulauseita huutavia nuorisojoukkoja. Työntekijän asemaa huonontavaa lakiehdotusta vastaan taistelevan nuorison painostus tuotti tulosta ja hallitus päätti sakottaa lyhyitä työsuhteita korotetulla työnantajamaksulla.

Työnantajan sosiaaliturvamaksujen suuruuden vaihtelu työsuhteen luonteen, keston, yrityksen koon tai palkattavan henkilön iän mukaan tehtiin mahdolliseksi jo vuonna 2013 säädetyllä kasvulailla. Nyt työnantajamaksun korotuksesta kuitenkin päätettiin ensimmäistä kertaa yksiselitteisesti lailla.

Ranskassa peräti 90 prosenttia alkavista työsopimuksista on tänä päivänä määräaikaisia tai tilapäissopimuksia. Myös yhä useampi vakituinen sopimus alkaa määräaikaisena.

Työnantajaliitto ilmoitti saman tien, ettei se suostu enää yhteiseen neuvottelupöytään. Työelämän pelisäästöjä mullistavan lakiehdotuksen alkuperäinen versio miellytti työnantajapuolta, mutta sai ammattiliitot ja tulevaisuudestaan huolestuneen nuorison näkemään punaista. Alkujaan ajatus pätkäsopimusten sakottamisesta tuli työntekijäliitoilta. Ne ehdottivat samassa yhteydessä sakotettavaksi myös työnantajan ja työntekijän yhteisestä sopimuksesta päättyviä työsopimuksia, joiden määrä on laman myötä räjähtänyt.

Nyt hahmottuva laki ei edelleenkään miellytä nuorisoa, joka hallituksen myönnytyksistä huolimatta pitää sitä työelämää kurjistavana.

Virpi Latva, Pariisi