Rana Plazan tehdasonnettomuudesta kaksi vuotta

Perjantaina tulee kuluneeksi kaksi vuotta siitä, kun Bangladeshissa tapahtui yksi maailman tuhoisimmista tehdasonnettomuuksista. Voit osallistua muistopäivään vetoamalla tehdasta käyttäneisiin vaatemerkkeihin onnettomuuden uhreille maksettavien korvausten ja parempien työolojen puolesta.
23.04.2015 15:20
Rana Plazan romahtanut tehdasrakennus

Bangladeshin pääkaupungin Dhakan läheisyydessä sijainneen Rana Plazan tehdasrakennuksen romahduksessa kuoli 1 129 ihmistä ja noin 2 500 loukkaantui. Tehtaassa valmistettiin vaatteita useille tunnetuille kansainvälisille vaatemerkeille.

Tehdas romahti, koska rakennusta ei ollut tarkoitettu teollisuuskäyttöön. Se ei kestänyt generaattoreiden ja muiden teollisuuslaitteiden aiheuttamaa kuormaa ja tärinää.

Kansainvälinen kuluttajaliike ja ay-liike sekä YK:n työjärjestö ILO vaativat onnettomuuden jälkeen sen syiden kunnollista tutkintaa. Vaatimusten seurauksena vaatemerkit ja ammattiliitot saivat aikaan palo- ja rakennusturvallisuutta koskevan Accord-sopimuksen. Sopimuksen tavoitteena on saada Bangladeshin tekstiilitehtaisiin työympäristö, jossa työntekijä ei enää joutuisi pelkäämään tulipaloa, rakennukseen sortumista tai muita huonosta ja vaarallisesta työympäristöstä johtuvia onnettomuuksia.

Vaadi vaatebrändejä maksamaan

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK on tänään aloittanut kampanjan, jolla vaatebrändejä vaaditaan maksamaan puuttuva osuus rahastosta, josta maksetaan korvauksia Plazan onnettomuudessa kuolleiden omaisille ja onnettomuudessa vammautuneille. Rahastoon on tullut maksuja noin 21 miljoonan euron verran, mutta siitä puuttuu vielä kahdeksan miljoonaa euroa.

Voit allekirjoittaa vetoomuksen osoitteessa www.vahvantehtava.fi/ranaplaza. Vetoomuskampanja jatkuu kesäkuulle.

Laajempi artikkeli Rana Plazan onnettomuudesta löytyy SASKin nettisivuilta.