Rajanylitysliikenteen resurssit varmistettava

06.03.2012 12:19
SAK

SAK:n turvallisuusalan foorumi on huolissaan rajanylitysliikenteen määrärahojen ja toimintaedellytyksien riittävyydestä. Rajanylitysliikenteen arvioidaan kasvavan pääkaupunkiseudulla ja itärajalla 20–30 prosenttia vuoteen 2016 mennessä. Jo nyt itärajan rajanylityspaikkojen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman kapasiteetit ovat äärirajoilla.

Suomi on tukenut Euroopan unionin ja Venäjän pitkän aikavälin tavoitetta viisumivapaudesta. SAK:n turvallisuusalan foorumin arvion mukaan viisumivapaus lisäisi merkittävästi rajanylitysliikennettä. Pelkästään itärajalla rajanylittäjien määrän arvioidaan viisumivapauden myötä nousevan yli 20 miljoonaan vuodessa, mikä on kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna.

SAK:n turvallisuusalan foorumin tiedote

SAK:n turvallisuusalan foorumi kantaa huolta kasvavan rajanylitysliikenteen määrärahojen ja toimintaedellytyksien riittävyydestä. Euroopan unioni ja Venäjä asettivat vuonna 2003 pitkän aikavälin tavoitteekseen viisumivapauden. Suomi on tukenut tavoitetta ja se on myös huomioitu hallitusohjelmassa.

SAK:n turvallisuusalalla toimivien järjestöjen arvion mukaan viisumivapaus lisäisi merkittävästi rajanylitysliikennettä. Sillä saattaisi olla vaikutuksia myös järjestäytyneen rikollisuuden määrään Suomessa.

Rajanylitysliikenne kasvaa ilman viisumivapauttakin. Sen vuoksi on tärkeää varmistaa, etteivät rajalla tehtävät viranomaistarkastukset muodostu kasvun esteeksi. Rajanylityksen on oltava sujuvaa myös tulevaisuudessa.

Viisumivapauteen siirtymisen jälkeen pelkästään itärajan voisi ylittää pitkälti yli 20 miljoonaa ihmistä vuodessa, mikä on kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Nykyisellä rajanylityspaikkojen perusrakenteella tällaiset matkustajamäärät ruuhkauttaisivat tai tukkisivat ylityspaikat kokonaan.

Ilman viisumivapauttakin rajanylitysliikenne kasvaa varovaisesti arvioiden pääkaupunkiseudulla ja itärajalla 20–30 prosenttia vuoteen 2016 mennessä. Suomen ja Venäjän välisen rajan ylitti vuonna 2011 pelkästään itärajalla yli 10,6 miljoonaan matkustajaa, missä oli kasvua edellisestä vuodesta lähes 30 prosenttia.

Myös lentokenttien ja Helsingin satamien kautta tapahtuva Suomen ja Venäjän välinen rajanliikenne on lisääntynyt noin 30 prosenttia vuoteen 2010 verrattuna. Kasvu johtuu uusien laivareittien avautumisista, ja uusia reittejä ja laivoja on tulossa lisää myös vuoden 2012 aikana.

Rajanylitysliikenteen resursseilla on merkitystä elinkeinoelämän kehittymiselle

Tehokkaat rajaturvallisuusjärjestelmät, riittävä turvallisuusalan henkilöstö ja rajanylityspaikkojen kehittäminen pitävät Suomen raja- ja sisäisen turvallisuuden toimivana ja rauhallisena. Tämä luo hyvät edellytykset myös elinkeinoelämän kehittymiselle. Erityisen tärkeää on turvata toiminnot ensivaiheessa itärajan rajanylityspaikoilla sekä Helsinki-Vantaan lentoasemalla, joiden kapasiteetit ovat jo nyt äärirajoilla.

Kaikkia rajanylityspaikkoja on turvallisuusalan foorumin mukaan laajennettava. Tarvitaan myös uutta tekniikkaa. Nämä investoinnit on tehtävä etupainotteisesti.

Suomi oli ensimmäisten joukossa Euroopassa kehittämässä automatisoituja rajatarkastuksia. Uutta tekniikkaa hyödynnetään jo Helsinki-Vantaan lentoasemalla sekä itärajalla. Automaattisia tarkastuspisteitä tullaa sijoittamaan myös muille rajanylityspaikoille.

SAK:n turvallisuusalan foorumi koostuu julkisen ja yksityisen turvallisuusalan järjestöistä. Se edustaa noin 30 000 SAK:laista turvallisuusalan toimijaa.