Raiteisiin sijoitettu euro palaa kolminkertaisena takaisin

Raideliikenneinvestoinnit poikivat uutta asuntotuotantoa. Jokainen raideliikenteeseen sijoitettu euro palaa vähintään kolminkertaisena takaisin yhteiskunnalle, SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen laskee Aamulehdessä.
23.09.2015 10:25

–  Esimerkiksi jo sovittu Tampereen pikaraitiotie toisi valmiiden palvelujen äärelle 36 000 uutta asuntoa vuoteen 2040 mennessä. Pikaraitiotie toisi siihen sijoitetut eurot yksistään asuntorakentamisen verotuloina 12-kertaisesti takaisin, Sauli Hievanen toteaa Aamulehdessä julkaistussa kirjoituksessaan.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija muistuttaa, että riittävän asuntotuotannon varmistaminen kasvukeskuksissa on tärkeää hallitulle kaupungistumiselle.

Nykyisillä asuntopolitiikan välineillä ei pystytä saavuttamaan väestökehityksen edellyttämää tasoa esimerkiksi Tampereella ja Helsingissä.

–  Hallitusohjelma tai hallituksen kärkihankkeet eivät huomioi lainkaan kaupungistumista, yhtä Suomen merkittävintä rakennemuutosta. Viisas hallitus vastaisi haasteeseen kohdentamalla vähenevät liikenneinvestointivarat asuntoja synnyttäviin joukkoliikenneinvestointeihin, Hievanen toivoo.