Puun ja Pron fuusiohanke etenee

Puuliiton ja Pron yhdentymishankkeessa on perusselvitykset tehty ja asian eteneminen odottaa Pron edustajiston päätöksiä toukokuun loppupuolella.
18.02.2014 07:48 karhu admin
Puuliiton puheenjohtaja Sakari Lepola kertoo Puun ja Pron yhdentymishankkeen etenevän hyvin.

– Jos Pro sanoo kyllä, niin konkreettisten asioiden valmistelu alkaa välittömästi. Meidän valtuusto antoi viime vuoden puolella hallitukselle valtuudet jatkovalmisteluun, Puuliiton puheenjohtaja Sakari Lepola toteaa.

Puuliitolla on ollut jo pitkään valmiudet etsiä kumppaneita. Liitto oli suuressa TEAM-hankkeessa, joka kariutui. Sittemmin Puuliitto selvitteli yhteistä taivalta TEAMin kanssa, mutta sekin kariutui.

– Pro tuli luontevasti mukaan kuvioihin, koska olemme Pron kanssa tehneet pitkään yhteistyötä Teollisuuden palkansaajissa ja neuvotteluissa Metsäteollisuus ry:n kanssa. Lisäksi työpaikoilla väkemme toimivat tiiviissä yhteistyössä, Lepola muistuttaa.

Muutenkin ay-liikkeessä pitäisi Lepolan mukaan lisätä yhteistyötä, etenkin työttömyyskassat pitäisi koota suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Lisäksi päätöksiä suuremmista kokonaisuuksista olisi syytä tehdä silloin, kun niitä vielä voi, eikä ole viimeinen pakko.

– Näen että nyt alkaa olla rakenteellisten muutosten aika niin liitoissa kuin työttömyyskassoissakin. Suuremmat liitot olisivat tehokkaampia edunvalvojia ja jäsenmaksurasite olisi pienempi. Näin hyöty koituu suoraan jäsenten hyväksi. Suurempina kokonaisuuksina monien asioiden hoitaminen olisi tehokkaampaa.

Lepolan mukaan Puuliiton jäsenistö ei vierasta STTK:laista liittoa. Pron väki on tuttua työpaikoilta ja viime vuosien teollisen työn murros on lähentänyt työntekijä- ja toimihenkilötöitä. Puuliitto tekee kuitenkin vielä kevään aikana jäsenkyselyn, jossa kysytään myös mielipidettä mahdolliseen liittofuusioon.

Kun SAK:lainen ja STTK:lainen liitto fuusioituvat, tulee päätettäväksi myös keskusjärjestökysymys.

– Me tietysti haluttaisiin pysyä SAK:n jäsenenä, mutta asia ratkaistaan sitten jatkovalmistelussa, Lepola muistuttaa.

Aino Pietarinen