Puola saa sijoituksia lännestä ja investoi itse itään

10.04.2007 13:48

Ulkomaiset yritykset tekivät viime vuonna Puolaan sijoituksia 12 miljardin euron arvosta. Se oli runsaat kaksi kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin ja yli 40 prosenttia EU:n kymmenen uuden jäsenmaan vastaanottamista suorista ulkomaisista sijoituksista.

Jo 1990-luvulta lähtien ulkomaisia yrityksiä ovat houkutelleet Puolaan matalat palkat, veroedut, laajat kotimarkkinat sekä sijainti Euroopan päämarkkina-alueiden läheisyydessä.

Sijoittajien intoa on ajoittain laimentanut vaikeus löytää ammattitaitoista työvoimaa, vaikka Puolan työttömyysaste vasta hiljattain painui alle 15 prosentin. Osaavien työntekijöiden puute on paljolti johtunut parin miljoonan puolalaisen siirtymisestä parempien työehtojen perässä Britanniaan, Irlantiin ja EU:n muihin vanhoihin jäsenmaihin.

Viime vuosiin asti Puolan työvoimakustannukset ovat pysyneet niin matalina, etteivät ne ole pelottaneet sijoittajia. Merkkejä muutoksesta on kuitenkin ilmaantunut. Viime aikojen ripeä taloudellinen kasvu ja työvoimapula ovat tukeneet työntekijöiden palkkavaatimuksia. Tänä vuonna palkat saattavat ensimmäistä kertaa nousta jopa enemmän kuin tuottavuus, puolalaisen taloustutkimuslaitoksen CSER:n Magdalena Ida ennustaa uutistoimisto AP:n tuoreessa jutussa.

Viranomaisten mukaan ulkomaisten sijoitusten virta Puolaan ei ole työvoimakustannusten nousun vuoksi kuitenkaan ehtymässä, vaan valmisteilla on useita huomattavia investointeja. Samanaikaisesti Puolan omat yritykset ovat vähitellen kasvattaneet sijoituksiaan itäisiin naapurimaihin Venäjälle, Valko-Venäjälle ja Ukrainaan, joissa palkat ovat paljon alle Puolan tason ja joissa työvoimaa on tarjolla runsaasti.

Viime vuonna puolalaiset yritykset investoivat Venäjälle 110 miljoonan euron arvosta ja Ukrainaan lähes yhtä paljon, puolalainen sanomalehti Dziennik toteaa. Puolalaiset yritykset käyttävät itäisiä naapurimaitaan myös kotimaisten yksiköittensä työvoimareservinä.