Puhelinmyyntialalla puutteita palkkauksessa ja työsuojelussa
Puhelinmyyntialan työpaikoille tehdyissä tarkastuksissa on paljastunut runsaasti puutteita palkkauksessa ja työsuojelun järjestämisessä. SAK:n työympäristöasiantuntija Raili Perimäki pitää laiminlyöntejä hälyttävinä.
Aluehallintovirastojen työsuojelutarkastusten alustavien tulosten mukaan puutteita on löytynyt myös työterveyshuollosta ja työaikakirjanpidosta. Työterveyshuolto puuttui kokonaan 16 prosentista työpaikkoja. Lisäksi niistä työpaikoista, joissa työterveyshuolto oli järjestetty, kolmannes oli sellaisia, että työntekijät eivät tienneet työterveyshuollon olemassaolosta. Työsuojeluvaltuutettu puuttui 40 prosentista työpaikkoja.
Raili Perimäki arvelee, että tietämättömyyden syynä voi olla työntekijöiden suuri vaihtuvuus ja määräaikaiset työsuhteet. Työntekijät eivät myöskään aina tunne oikeuksiaan.
– Puhelinmyynti- ja puhelinpalvelutyö on tutkimuksissa todettu erittäin kuormittavaksi. Työ on niin fyysisesti kuin psyykkisesti rasittavaa. Siksi työterveyshuollon pitäisi olla kunnossa. On myös tärkeää, että työntekijöillä on mahdollisuus pitää riittävästi taukoja.
Epäasiallinen kohtelu yhteydessä huonoon työilmapiiriin
Työsuojeluviranomaiset ovat saaneet toistuvasti yhteydenottoja puhelinmyyntiyritysten työntekijöiltä. Tarkastuksissa paljastui työntekijöiden häirintää ja epäasiallista kohtelua. Raili Perimäen mukaan tämä voi kieliä huonosta työilmapiiristä ja siitä, että työntekijät ovat kuormittuneita. – Työstressiä lisää myös se, että puhelut usein nauhoitetaan.
Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueiden on tarkoitus tehdä tämän vuoden aikana yhteensä 250 tarkastusta puhelinmyyntialan työpaikoille.
SAK:lainen palvelualojen ammattiliitto PAM neuvottelee puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskevasta työehtosopimuksesta. Sopimuksen piirissä on noin 8 000 työntekijää.