Professori Bruun: EU loukkaa järjestelmällisesti kriisimaiden kansalaisten perusoikeuksia

Yksityisoikeuden professori Niklas Bruun arvioi EU:n rikkovan johdonmukaisesti talouskriisistä kärsivien maiden kansalaisten oikeuksia. – Kreikassa on jo käynnissä täydellinen humanitaarinen kriisi, hän korostaa.
19.04.2013 16:18
Niklas Bruun

Euroopan komissio, Euroopan keskuspankki ja Kansainvälinen valuuttarahasto ovat määränneet muun muassa Kreikan romuttamaan työoikeuden perusperiaatteita ja Kansainvälisen työjärjestön ILOn sopimuksia.

Esimerkiksi työpaikoille on annettu valta sopia työehtosopimuksia huonommista työehdoista. Kreikassa muutama työntekijä voi sopia työnantajan kanssa vähimmäispalkan alittavasta palkkatasosta.

Bruunin mukaan talouskriisiä maksatetaan nyt palkansaajilla. Helsingin yliopiston professori Bruun ja yli 550 eurooppalaista tutkijaa ja lakimiestä ovatkin tänä keväänä julkistamassaan kannanotossa sitä mieltä, että EU:n troikan kovat otteet lisäävät entisestään työttömyyttä ja köyhyyttä. Lopulta ne vaarantavat rauhaa Euroopassa.

– Kreikassa on jo käynnissä täydellinen humanitaarinen kriisi, Bruun korostaa.

Bruun puhui SAK:n seminaarissa perjantaina. Erityisavustaja Kari Tapiola Kansainvälisestä työjärjestöstä ILOsta muistutti puolestaan, että työelämän perusoikeudet takaavat talouden kasvun. Lakko-oikeus ja oikeus kuulua liittoon ovat hänen mukaansa olennainen osa toimivaa markkinataloutta.

–  Perusoikeuksien loukkauksilla ei edistetä talouskasvua, Tapiola selventää.

Samaa mieltä oli tilaisuudessa puhunut SAK:n ja ammattiliittojen EU-edunvalvontaprojektin lakimies Jari Hellsten.