s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Pörssiyhtiöiden osinkoratkaisu…

Pörssiyhtiöiden osinkoratkaisut vastuuttomia

SAK:n vastaava ekonomisti Ismo Luimula.

SAK:n vastaava ekonomisti Ismo Luimula:

Palkkatulojen osuus kansantulosta laski 1990-luvulla voimakkaasti ja tulonjako muuttui pääomatulojen hyväksi. Vaikka tulonjaon muutoksen suunta on ollut yleiseurooppalainen, Suomessa se on ollut poikkeuksellisen jyrkkä. Muutoksen keskeisiä syitä olivat vuosikymmenen alun syvä lama ja yritysrakenteen raju muutos sen seurauksena.

Maltillisten tuloratkaisujen ja yhteisvastuullisen palkkapolitiikan talousvaikutukset ovat olleet erinomaisia. Yritykset ovat maksaneet velkansa pois ja niiden kannattavuus on noussut huimasti. Voimakkaan ja pitkäkestoisen talouskasvun myötä työllisyys on parantunut tuntuvasti – uusia työpaikkoja on syntynyt yli 300 000. Palkansaajien reaalinen ostovoima on noussut 3-4 prosentin vuosivauhtia. Tulopoliittiset ratkaisut ovat vahvistaneet talouden vakautta ja ennustettavuutta.

Vastuullisen tulopolitiikan ansiosta yrityksiin on koottu varallisuutta ja puskureita, joiden turvin yrityksillä on edellytyksiä huolehtia työvoimasta ja työllisyydestä myös heikompien suhdanteiden aikana. Palkansaajat ovat kantaneet vastuuta työllisyydestä myös niillä aloilla, joilla ripeä tuottavuuskasvu ja hyvä kannattavuus olisivat antaneet mahdollisuuden suurempiinkin korotuksiin.

Pörssiyhtiöiden osinkopäätökset ja yritysjohdon ylimitoitetut palkitsemisjärjestelyt ovatkin nykytilanteessa vastuuttomia ja murentavat vakaan talouskasvun edellytyksiä. Omistajille ja johtajille jaetaan lyhytnäköisesti juuri sitä puskurivarallisuutta, jota tarvittaisiin työpaikkoja luoviin investointeihin ja suhdannelaskuihin. Ylisuuria osinkoja rahastavat omistajat viitoittavat tietä tulonjakotaisteluun ja palkkakilpailuun, jossa niin omistajat kuin palkansaajat pyrkivät ulosmittaamaan yrityksistä kaiken mahdollisen.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT julkisti tulopoliittisen selvitystoimikunnan tilauksesta tehdyn työ- ja pääomatulojen välistä eli funktionaalista tulonjakoa koskevan selvityksen maanantaina 25.3. klo 11.00. Selvitys on luettavissa
.

Lisätietoja:

SAK:n vastaava ekonomisti, tulopoliittisen selvitystoimikunnan jäsen Ismo Luimula
Puh. 040-522 3613