Poliisit iskivät Zimbabwen ay-keskusjärjestön päämajaan

13.03.2007 18:30
Zimbabwelainen oppositiojohtaja Morgan Tsvangirai. Kuva: SASK

(SASK 13.3.2007) Zimbabwen turvallisuuspoliisi teki tänään tiistaiaamuna väkivaltaisen iskun ammatillisen keskusjärjestön ZCTU:n keskustoimistoon Hararessa. Henkilökuntaa pahoinpideltiin, talouspäällikkö Galileo Chirebvu pidätettiin, ja huhtikuun alkuun kaavailtua yleislakkoa koskevat dokumentit takavarikoitiin.

Sunnuntaina pidätetty ja tajuttomaksi pahoinpidelty oppositiojohtaja Morgan Tsvangirai tuotiin tiistaina huonossa kunnossa oikeuden eteen. Samaan käsittelyyn tuotiin puolensataa poliisin murjomaa aktiivia, monet "puhuttelun" jäljiltä edelleen siteissä. Oikeuden istunnosta Tsvangirai lähetettiin sairaalahoitoon.

Morgan Tsvangirai on vuosituhannen vaihteessa toimintansa aloittaneen oppositioliikkeen MDC:n perustajia. Sitä ennen hän toimi yli kymmenen vuotta ammattijärjestö ZCTU:n pääsihteerinä.

ZCTU:n nykyinen puheenjohtaja Lovemore Matombo kävi viime viikolla Suomessa ja on parhaillaan Lontoossa. Hän aikoo tiettävästi palata torstaina Zimbabween silläkin uhalla, että joutuu poliisin käsiin Euroopassa antamiensa lausuntojen vuoksi.