Pohjolan ay-johtajat: kestävän kasvun avulla uusia työpaikkoja

Pohjoismaiden ay-keskusjärjestöjen puheenjohtajat peräänkuuluttavat yhteisessä kirjoituksessaan ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestäviä investointeja. Kirjoitus julkaistiin tänään pohjoismaisissa lehdissä.
16.05.2013 11:33

Ay-puheenjohtajien mukaan Pohjoismaiden menestyksen rakennuspuita ovat vahvat ammattijärjestöt, vankka yhteistyön perinne, riittävä toimeentuloturva ja työntekijöiden mahdollisuudet kehittää osaamistaan ja vaihtaa uraa työelämän aikana. Hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen työvoima on Pohjoismaiden tärkeimpiä voimavaroja, puheenjohtajat korostavat.

Kirjoitus on julkaistu tänään pohjoismaisissa lehdissä, muun muassa Helsingin Sanomissa. Se pohjustaa tänään Tukholmassa pidettävää Pohjoismaiden pääministereiden ja työministereiden työelämähuippukokousta.

Pohjoismaille kestävä strategia kasvun ja työllisyyden tueksi

Pohjoismainen yhteistyömalli toimii hyvin ja saa kansainvälistä kiitosta. Mutta kiitoksiin ei voi tuudittautua. Pohjoismaiden hallitusten on huolehdittava yhteistyön perinteistä ja kehitettävä niitä, jotta kykymme sopeutua työmarkkinoiden muutoksiin paranee entisestään.

Pohjoismaiden on säilytettävä asemansa globaalina esikuvana näinä taloudellisesti levottomina aikoina ja meidän on investoitava omaan tulevaisuuteemme. On panostettava täystyöllisyyteen kilpailukykyä uudistamalla ja vahvistamalla. Samalla meidän on tavoiteltava kestävää kasvua. Näistä tulevaisuuden panostuksista pääministereiden ja työmarkkinaministereiden on syytä keskustella kokoontuessaan tänään Tukholmassa pidettävään pohjoismaiseen työelämähuippukokoukseen.

Pohjoismaiden menestystarinan taustalla on jatkuvan rakennemuutoksen hyväksyminen. Tarvitsemme vahvoja ammattijärjestöjä ja yhteistyötä, jotta muutos on yksilön kannalta turvallinen. Malli edellyttää myös hyvinvointijärjestelmiä, jotka antavat työttömyyden aikana taloudellista turvaa sekä tukea uuden työn etsimisessä. Tämä edellyttää kunnollista työttömyysturvaa sekä mahdollisuuksia kehittää osaamista ja vaihtaa uraa työelämän aikana.

Nuorisotyöttömyyttä vastaan on taisteltava usein eri keinoin, kuten nuorisotakuulla, työelämään perehdyttämissopimuksilla ja muilla työnantajien kanssa tehtävillä yhteisillä aloitteilla. On aika tehdä uusia rakenteellisia aloitteita, joilla parannetaan työllisyyttä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä sekä vahvistetaan Pohjoismaiden kilpailukykyä.

Toimivat liikenneyhteydet ovat ratkaisevan tärkeitä Pohjoismaiden kehitykselle, mutta infrastruktuurin rahoitus on riittämättömällä tasolla kaikissa Pohjolan maissa. Hallitusten on yhdessä panostettava laajoihin, yhdistettyihin rataverkkoihin sekä yhteisten työmarkkinoiden tarvitsemiin, helposti käytettäviin työmatkayhteyksiin.

Tärkeimpiä resurssejamme on hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen työvoima. Maamme ovat yksin liian pieniä ollakseen kansainvälisellä huipulla kaikilla koulutuksen ja tutkimuksen sektoreilla. Pohjoismaiden hallitusten on yhdessä panostettava konkreettiseen yhteispohjoismaiseen tutkimusyhteistyön toimintasuunnitelmaan, jolla yksinkertaistetaan ja edistetään tutkijoiden yhteistyötä maiden huippuosaamisen aloilla. Samalla tutkijoille pitäisi antaa mahdollisuus hakea rahoitusta koko Pohjolasta ja käyttää tutkimusrahoitus maassa, josta se on saatu. Tarvitsemme lisää liikkuvuutta korkeakoulujen ja yksityisen elinkeinoelämän sekä julkisen sektorin välille.

Pohjoismainen palkansaajaliike on valmis keskustelemaan siitä, kuinka voisimme parhaiten ja ekologisesti kestävällä tavalla yhteisesti hyödyntää luonnonrikkauksiamme. Uutta, päästöjä vähentävää tekniikkaa kehittämällä voimme myös luoda uusia työpaikkoja. Ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävät investoinnit ovat tulevaisuutemme.

Lauri Lyly, SAK
Sture Fjäder, Akava

Mikko Mäenpää, STTK

sekä Pohjolan ammatillisen yhteisjärjestön PAY:n muiden jäsenjärjestöjen puheenjohtajat