s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Pohjoisen ulottuvuuden peruspi…

Pohjoisen ulottuvuuden peruspilariksi myös yhteiskunnallinen vakaus (5.11.1999)

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA odottavat Suomen hallituksen antavan sosiaalisen ulottuvuuden kysymyksille entistä suuremman painoarvon pohjoisen ulottuvuuden politiikassa.

Ulkoministeri Tarja Haloselle jättämässään kirjelmässä SAK, STTK ja AKAVA toteavat, että sosiaalisen ulottuvuuden tulee olla yksi pohjoisen ulottuvuuden peruspilareista politiikassa, jolla lujitetaan EU:n, Venäjän ja muiden Itämeren maiden myönteistä riippuvuutta toisistaan.

Pohjoisen ulottuvuuden piiriin kuuluvan luoteisen Venäjän alueet ovat hyvin erilaisia. Erityisesti Venäjän raaka-aine- ja energiavarojen hyödyntämistä koskevassa yhteistyössä on SAK:n, STTK:n, AKAVAn ja myös Venäjän ay-keskusjärjestön mielestä oltava lähtökohtana näiden alueiden tasapainoinen, kaikinpuolinen kehittäminen.

SAK, STTK ja AKAVA katsovat Suomen pohjoista ulottuvuutta koskevan aloitteen tarjoavan tässä suhteessa hyviä mahdollisuuksia. Tällä politiikalla voidaan merkittävästi vaikuttaa lähialueiden ja talouden suotuisaan kehittymiseen. Palkansaajajärjestöt ovat myös omassa lähialueyhteistyössään edistäneet näitä tavoitteita. Erityisesti on panostettu sosiaali- ja työmarkkinapolitiikkaa tukeviin demokratiahankkeisiin. Osana EU:n pohjoista toimintapolitiikkaa on toteutettava hankkeita, joilla tähdätään työntekijöiden perusoikeuksien kunnioittamiseen, työelämän kehittämiseen ja työmarkkinajärjestelmän toimivuuteen. Menossa oleva EU:n itälaajentuminen korostaa erityisesti tällaisten hankkeiden tärkeyttä.

Luoteis-Venäjän ja EU:n välisellä rajalla vallitsee tänä päivänä Euroopan syvin sosiaalinen ja taloudellinen kuilu. Suomen palkansaajakeskusjärjestöjen mielestä EU:n tulisikin ottaa selkeämmin vastuuta Venäjän syvän kriisin seurausten lieventämisestä. Myös Venäjän ay-liike pitää tärkeinä pohjoisen ulottuvuuden osana kaavailtuja infrastruktuuri- ja liikenneverkkohankkeita sekä ympäristö- ja energiapoliittisia suunnitelmia. Suomen ja Venäjän palkansaajakeskusjärjestöt tähdentävät kuitenkin, että yhteistyön tulee hyödyttää molempia osapuolia.

Lisätiedot: Apulaisosastopäällikkö Turo Bergman/SAK, puh. 09-7721 331 Kv-sihteeri Pirkko Nikula/STTK, puh. 09-1315 22 67 Kv-sihteeri Mona Hemmer/AKAVA, puh. 09-150 25 56