s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Pienten koululaisten aamu- ja …

Uutinen

Pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta lakisääteisen rahoituksen piiriin

Saana Siekkinen

Työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Saana Siekkinen:

SAK pitää pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan uudistamista tärkeänä hankkeena. SAK toivoo, etteivät julkisuudessakin esitetyt eräät kriittiset näkemykset aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisen uudistamista kohtaan hämärrä sitä lähtökohtaa, että pienet koululaiset tarvitsevat turvallisen ympäristön vanhempien työssäkäynnin aikana. Lasten aamu- ja iltapäivätoimintaa on oltava tarjolla kaikille niille, jotka palvelua tarvitsevat ja toiminnan rahoitus on turvattava niin, etteivät vanhemmilta perittävät maksut ole esteenä toimintaan osallistumiselle.

Suomessa moniin muihin maihin verrattuna molempien vanhempien kokopäiväinen työssäkäynti on yleistä, siksi on tärkeää että pienet koululaiset voivat viettää aamut ja iltapäivät turvallisessa ympäristössä. Tällä hetkellä toimintaan osallistuu vuosittain noin 40 000 (30 prosenttia ikäluokasta) eka- ja tokaluokkalaista. Opetusministeriön teettämän selvityksen mukaan lähes 70 prosenttia ekaluokkalaisista tarvitsisi joko aamu- tai iltapäivätoimintaa tai molempia. Suurinta tarve on iltapäivätoimintaan.

Kunnissa toteutetaan aamu- ja iltapäivätoimintaa tällä hetkellä hyvin eri tavoin; toiminnan järjestämisestä vastaavat usein esimerkiksi vapaaehtoisseurat. SAK:n mielestä on keskeistä, ettei lainsäädännöllä jatkossakaan estetä monien hyvin toimintatapojen jatkumista. Nyt käsittelyssä oleva hallituksen lakiesitys aamu- ja iltapäivätoiminnasta on tässä mielessä riittävän väljä.

Rahoitus toimintaan tulee tällä hetkellä monista eri lähteistä ja vanhemmilta perittävissä maksuissa on eroja. Lainsäädännöllä halutaan nyt saada toiminnasta suunnitelmallisempaa ja pitkäjännitteisempää. Tällöin olennaista on, että toiminta saadaan hallituksen esityksen mukaisesti lakisääteisen rahoituksen piiriin.

Pienten koululaisten aika ilman aikuisten huolenpitoa on kasvanut. On tärkeää, että lapsilla on mahdollisuus viettää aikaa turvallisessa ympäristössä myös kouluajan ulkopuolella vanhempien ollessa töissä, sekä osallistua suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen lapsen kasvua ja kehitystä tukevaan toimintaan. Myös iltapäivätoimintaan osallistuville tarjottava välipala on tärkeä osa lapsen perustarpeista huolehtimista.

Viime vuosina on tehty useita uudistuksia, joiden tavoitteena on nykyistä joustavampi työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen. Viimeisin näistä on osittaisen hoitovapaan laajennus. SAK pitää myös hallituksen esittämää pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan uudistamista tärkeänä parannuksena sekä pienten koululaisten että työssäkäyvien vanhempien kannalta.

Lisätietoja

Työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Saana Siekkinen, puh. (09) 7721 436 tai 040 834 5030